افراد نان باینری منحصراً به عنوان مرد یا زن شناسایی نمی شوند. آن‌ها احساس می‌کنند هویت‌ها و عبارات جنسیتی‌شان با سیستم سنتی و دو طبقه‌بندی (دودویی) مرد یا زن بودن تناسب ندارد.
برخی از افراد غیر باینری جنسیت خود را هم به عنوان “مرد” و هم “زن” تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر به عنوان جنسیت خنثی یا سیال جنسیتی معرفی می شوند. دو روح، ander و bigender زیر چتر نان باینری قرار می گیرند.
همراه کالازم باشید.

درک جنسیت نان باینری

افراد نان باینری کسانی هستند که  هویت جنسیتی  و/یا  بیان جنسیتی آنها  خارج از دسته بندی سنتی «مرد» یا «زن» است.
برخی از افراد غیر باینری به عنوان ترکیبی از نر و ماده شناخته می شوند. برخی دیگر به عنوان جنسیت متفاوت از مرد یا زن شناسایی می شوند و برخی با هیچ جنسیتی همذات پنداری نمی کنند. 
در حالی که افراد نان باینری و تراجنسیتی گروه های مرتبط هستند، اما ذاتاً یکسان نیستند. اگرچه برخی از افراد ترنس (ترنس) غیر باینری هستند، اما اکثر آنها مرد یا زن هستند. 
غیر باینری یا نان باینری چیست؟

غیر باینری یا نان باینری چیست؟

در مقابل، افراد غیر باینری ممکن است: 
احساس کنید که جنسیت آنها بین مرد و زن قرار می گیرد
خود را جدا از دوتایی جنسیت ببینند
بر اساس اینکه در روزها یا زمان‌های مختلف خود را چگونه می‌بینند، متفاوت شناسایی کنید – از جمله شناسایی به عنوان مرد، زن، تراجنسیتی، چند جنسیت یا بدون جنسیت.

جنسیت باینری چیست؟

دوتایی جنسیتی به مفهوم داشتن تنها دو جنسیت – مذکر یا مؤنث – اشاره دارد که هر کدام دارای نقش، ظاهر، لباس و رفتار مورد انتظار هستند. 
فردی که به عنوان چنین هویتی شناخته می شود ممکن است سیسجندر باشد ، به این معنی که با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده است، هویت می یابد. اما شما همچنین می توانید تراجنسیتی باشید و همچنان جنسیت را کاملاً دوتایی (مرد یا زن) در نظر بگیرید.
سایر اصطلاحات استفاده شده توسط افراد نان باینری
اصطلاح “غیر باینری” گاهی اوقات به “enby” کوتاه می شود (تلفظ آوایی حروف اول “NB” برای “غیر باینری”).
افراد نان باینری ممکن است از اصطلاحات مختلفی برای توصیف خود استفاده کنند، از جمله: 
جندرکوئر : فردی که به هنجارهای جنسیتی مرسوم پایبند نیست
Agender : شخصی که با هیچ جنسیتی همذات پنداری نمی کند
Genderfluid : فردی که هویت جنسیش ثابت نیست و ممکن است در طول زمان تغییر کند
Demigender : فردی که احساس می کند با یک جنسیت خاص ارتباط دارد
بینجنسیتی : فردی که خود را هم به عنوان مذکر و هم زن یا ترکیبی از هر دو جنس معرفی می کند
Pangender : شخصی که جنسیت های زیادی را شناسایی می کند 
آندروژن : فردی که بیان جنسیت او ترکیبی از ویژگی های مردانه و زنانه است یا دارای جنسیتی است که نه منحصراً مرد است و نه زن.
عدم انطباق جنسیتی : فردی که با انتظارات یا هنجارهای اجتماعی پیرامون بیان جنسیت یا هویت مطابقت ندارد.
دو روح : فردی از جوامع بومی آمریکای شمالی که به عنوان یک جنس سوم یا جنس شناخته می شود.
سایر افراد غیر باینری به سادگی خود را غیر سیسجنس معرفی می کنند.
نوروپاتی الکلی چیست؟ آیا با خطرات مصرف بیش از حد الکل آشنایی دارید؟

چگونه بفهمم که نان باینری هستم؟

این کاملا طبیعی است که هویت جنسی خود را کشف کنید. برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است شما باینری نباشید عبارتند از: 
  • احساس ناراحتی با مقوله‌های سنتی دوتایی جنسیتی مرد و زن
  • احساس می کنید که با انتظارات یا کلیشه های مرتبط با جنسیت تعیین شده مطابقت ندارید
  • احساس می کنید جایی بین مرد و زن یا کاملاً خارج از دوتایی جنسیتی وجود دارید
صحبت با یک متخصص بهداشت روانی یا پزشکی با تجربه در زمینه هویت جنسیتی را در نظر بگیرید تا از هویت جنسی خود حمایت کنید.
چگونه بفهمم که نان باینری هستم؟

چگونه بفهمم که نان باینری هستم؟

ضمایر مورد استفاده افراد نان باینری

افراد نان باینری ممکن است از ضمایری استفاده کنند که با ضمایر مرتبط با جنسیت تعیین شده در بدو تولد مطابقت نداشته باشد و در عوض از ضمایری استفاده کنند که هویت جنسیتی آنها را با دقت بیشتری منعکس کند. «آنها» ضمایر خنثی جنسیتی هستند که بدون فرض هویت جنسی به شخصی اشاره می کنند. 
بسیاری از افراد غیر باینری از ضمایر “they/them” (آنها) استفاده می کنند، اگرچه همه این کار را نمی کنند. برخی ممکن است از ضمیر «او» استفاده کنند.
دیگران ممکن است بخواهند از استفاده از ضمایر خودداری کنند و در عوض از شما بخواهند که از نام آنها استفاده کنید. برخی از افراد غیر دودویی از ضمایر جدیدتری که جنسیت خنثی نامیده می شوند، مانند ze استفاده می کنند.
ضمایر جنسیتی و ضمایر جدید افراد نان باینری ممکن است استفاده کنند عبارتند از:
He/him/his (masculine)
She/her/hers (feminine)
They/them/theirs (neutral)
Ze/Zir/Zirs (neutral)
Ze/Hir/Hirs (neutral)
Fae/fae/faers

نحوه استفاده از ضمایر نان باینری

همیشه بهترین کار این است که از افراد بپرسید که ضمایر مورد علاقه آنها و چه کلماتی برای توصیف هویت جنسی خود استفاده می کنند. استفاده از ضمایر انتخابی یک فرد نشان دهنده احترام است و به تقویت حس امنیت و فراگیری کمک می کند. 
استفاده از ضمایر غیر باینری یک راه ساده برای نشان دادن توجه و اعتبار برای هویت جنسیتی است. در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده از ضمایر غیر باینری آورده شده است:
ضمایر آنها را بپرسید : اگر از ضمایر کسی مطمئن نیستید، با احترام بپرسید: “از چه ضمایری استفاده می کنید؟”
تمرین : هنگامی که ضمایر کسی را شناختید، استفاده از آنها را در مکالمه، نوشتن یا سایر اشکال ارتباطی تمرین کنید. اگر اشتباه کردید، عذرخواهی کنید و خودتان را اصلاح کنید.
از زبان خنثی جنسیت استفاده کنید : اگر در مورد ضمایر کسی مطمئن نیستید، از استفاده از “او” خودداری کنید. به جای آن می توانید بگویید “آنها” یا به سادگی از نام آنها استفاده کنید.
چگونه از شر حالت تهوع خلاص شویم؟ درمان های طبیعی برای رفع تهوع

هویت جنسی و بیان جنسیت چیست؟

هویت جنسی به احساس درونی یک فرد از جنسیت خود اشاره دارد. بیان جنسیت به این معناست که یک فرد چگونه جنسیت خود را به صورت بیرونی نشان می دهد. 
در حالی که اصطلاحات مشابه هستند، آنها می توانند به معنای چیزهای کاملا متفاوت باشند. این به این دلیل است که هویت جنسی و بیان جنسیتی یک فرد همیشه همسو نیست. به عنوان مثال:
افرادی که هویت و بیان جنسیتی آنها با جنسیت بیولوژیکی آنها مطابقت دارد، سیسجنس تلقی می شوند.
افرادی که به عنوان جنسیت متفاوت از جنسیت تعیین شده در بدو تولد شناسایی می شوند، می توانند تراجنسیتی یا نان باینری باشند.
تجربه هر فردی از جنسیت منحصر به فرد و شخصی است و در نهایت هیچ راه درست یا غلطی برای بیان یا تعریف جنسیت شما وجود ندارد. 

نارسایی جنسیتی چیست؟

نارسایی جنسیتی  ناراحتی است که وقتی جنسیت تعیین شده از بدو تولد با حس درونی جنسیت شما همخوانی ندارد ایجاد می شود. این یک تشخیص سلامت روان است که معمولاً برای افراد تراجنسیتی و نان باینری که به دنبال  مراقبت های تأیید کننده جنسیت هستند داده می شود .
نارسایی جنسیتی یک بیماری یا اختلال روانی محسوب نمی شود. بلکه به عنوان “پریشانی قابل توجه بالینی” در عدم تطابق بین خود بیرونی و خود درونی شما تعریف می شود.
ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای ایجاد انگیزه در درمان هایی که به فرد اجازه می دهد بدن خود را با هویت جنسی خود هماهنگ کند، نارسایی جنسیتی را تشخیص می دهند. این ممکن است شامل درمان هورمونی یا جراحی تایید کننده جنسیت باشد یا نباشد، اما اغلب اینطور است. 
نحوه استفاده از ضمایر نان باینری

نحوه استفاده از ضمایر نان باینری

معیارهای تشخیصی نارسایی جنسیتی عبارتند از:
احساس قوی که بدن آنها با هویت جنسی تجربه شده یا ابراز شده آنها مطابقت ندارد
تمایل شدید به خلاص شدن از ویژگی های جنسی اولیه (مانند آلت تناسلی یا واژن) یا ویژگی های جنسی ثانویه (مانند موهای صورت یا سینه ها)
همچنین تمایل شدید برای دستیابی به ویژگی های جنسیتی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده نشده است
همینطور تمایل شدید به جنسیت متفاوت
تمایل شدید به اینکه با شما به عنوان یک جنسیت متفاوت رفتار شود
اعتقاد قوی به اینکه آنها احساسات و واکنش های مرتبط با جنسیت متفاوت را دارند
جهت گیری غیر دودویی و جنسی 
اگرچه اغلب فرض بر این است که هویت جنسی و گرایش جنسی مرتبط هستند، اما از یکدیگر متمایز هستند.
هویت جنسی به معنای احساس یا تجربه شما از جنسیت است، که ممکن است نشان دهنده جنسیتی باشد که در بدو تولد به شما اختصاص داده شده یا نه. از سوی دیگر، جهت گیری جنسی به جذابیت عاطفی و فیزیکی شما برای دیگران اشاره دارد. 
هویت جنسیتی تعیین کننده گرایش جنسی نیست. افراد غیر باینری گرایش‌های جنسی متفاوتی دارند و ممکن است به‌عنوان همجنس‌گرا، مستقیم، دوجنس‌گرا، پان‌جنس‌گرا، غیرجنس‌گرا یا هر گرایش جنسی دیگری شناسایی شوند. 

منابع برای افراد غیر باینری

یک مطالعه اخیر نشان داد که حدود 11٪ از بزرگسالان ایالات متحده در جامعه LGBTQ+ – تقریباً 1.2 میلیون نفر – نان باینری هستند. 
موسسه UCLA ویلیامز 1.2 میلیون بزرگسال LGBTQ در ایالات متحده به عنوان غیر دودویی شناخته می شوند .
 این تعداد در بین جوانان LGBTQ+ حتی بیشتر است، با 48٪ بین 13 تا 22 که به عنوان تراجنسیتی یا غیر باینری شناخته می شوند. 
زندگی خارج از دودویی جنسیتی می تواند چالش برانگیز باشد و بسیاری از افراد نان باینری با تبعیض، آزار و اذیت یا عدم درک خانواده، دوستان و جامعه روبرو هستند.
دسترسی به پشتیبانی می تواند به افراد غیر باینری کمک کند تا با جامعه ای از افراد که تجربیات و ارزش های مشابهی را به اشتراک می گذارند، ارتباط برقرار کنند.
منابع عبارتند از:
مدافعان برابری ترنس ها : منابعی را برای اعضای جوامع ترنس و غیر باینری فراهم می کند و از تغییرات سیاستی و اجتماعی برای افزایش پذیرش ترنس ها در ایالات متحده حمایت می کند.
طیف جنسیتی : سازمان سراسری که گروه‌های حمایت اجتماعی آنلاین و حضوری را برای جوانان تراجنسیتی و غیر باینری، والدین و سایر اعضای خانواده ارائه می‌کند. 
پروژه Trevor : پشتیبانی و اطلاعات 24 ساعته را به جوانان LGBTQ ارائه می دهد و یک جامعه آنلاین تعدیل شده برای جوانان LGBTQ به نام  TrevorSpace ارائه می دهد که در آن جوانان می توانند حمایت و مشاوره برای کشف ایمن هویت خود پیدا کنند.
ترانس لایف لاین : سازمانی که افراد ترنس و غیر باینری را به پشتیبانی و منابع متصل می کند.
کودکان خلاق جنسیتی : سازمان اجتماعی که از جوانان غیر باینری، ترنس، و جنسیتی، خانواده ها، مدارس و جوامع آنها حمایت می کند. 
همه چیز درباره کشیدن دندان : از دلایل تا مراقبت‌های پس از عمل
سخن آخر
” نان باینری ” اصطلاحی است که به افرادی گفته می شود که هویت جنسیتی آنها منحصراً مرد یا زن نیست. افراد غیر باینری ممکن است به عنوان ترکیبی از جنسیت ها، جنسیتی را که نه مذکر است و نه مؤنث، یا بدون جنسیت شناسایی کنند.
افراد غیر باینری ممکن است از ضمایر مختلفی استفاده کنند. استفاده از ضمایر صحیح یک فرد راه خوبی برای نشان دادن احترام و حمایت از هویت جنسیتی آنهاست.
در نهایت، این به هر فرد بستگی دارد که تعیین کند چگونه شناسایی می کند و چه برچسب هایی (در صورت وجود) برای آنها راحت تر است.
ممنون که کالازم را همراهی کردید.
شما چه نکات دیگری درباره غیر باینری ها می دانید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *