Wp Header Logo 573.png

به گزارش رکنا، این روزها و شب ها که جنگ در غزه بیداد می کند، گرسنگی و افزایش قیمت مواد غذایی مشکلات مضاعفی را برای مردم ایجاد کرده است و آنها را بیش از پیش با بحران هزینه های زندگی و تامین کالاهای اساسی دور از دسترس مواجه کرده است. طبق گزارش رویترز با عنوان “در حالی که جنگ بیداد می کند، مردم گرسنه غزه با افزایش قیمت فلج کننده مواد غذایی روبرو هستند”، هم اکنون تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی برای اهالی غزه فراتر از توان آنها است، به طوری که اغلب فلسطینی‌ ها که باید برای خانواده گرسنه خود غذا بخرند فقط می توانند از دور به عرضه ناچیز مواد غذایی در بازارهای خیابانی غزه خیره شوند. زیرا آنها در برابر گرانی و کمبود مواد غذایی در غزه ناامید شده و توان خود را از دست داده اند.

دیروز گرسنه خوابیدم!

طبق گفته مردم غزه، قیمت کالاهای اساسی از زمان آغاز جنگ بیش از 4 برابر شده است و فشار بر خانواده هایی که پیش از این نیز از حملات نظامی اسرائیل و بحران انسانی آسیب دیده اند و هیچ آتش بسی را هم متصور نبوده و نیستند، افزایش یافته است.

یک فلسطینی از شمال غزه در این خصوص گفت: ما سبزیجات، محصولات گوشتی، تخم مرغ یا هیچ چیز دیگری نداریم.

وی در ادامه گفت: دولت ها کجا هستند؟ جهانیان کجا هستند؟ آنها باید مراقب ما باشند، به مردم رحم کنند. بگذارید چیزی به شما بگویم، دیروز گرسنه خوابیدم.

طبق گفته ساکنان غزه، قیمت 3 عدد سیب زمینی در حال حاضر 150 * شیکل (41.01 دلار، حدود 2 میلیون و 460 هزار تومان) است. این در حالی است که قبل از جنگ، یک کیلوگرم (2.2 پوند) سیب زمینی دو شیکل (0.55 دلار) قیمت داشت.

مردم می گویند که یک شیشه عسل قبلا 25 شیکل (6.84 دلا، حدود 420 هزار تومان) قیمت داشت، اکنون به قیمت 85 شیکل (23.24 دلار، حدود یک میلیون و 440 هزار تومان) فروخته می شود.

بیش از 495 هزار نفر با گرسنگی فاجعه بار مواجه هستند

طبق گفته مردم با توجه به در دسترس نبودن محصولات غذایی، بیشتر به محصولات کنسرو شده متکی هستند که از طریق کمک های ارسال شده به دستشان می رسد.

ابوانور حسنین یکی از ساکنان غزه در این خصوص گفت: ما اکنون آرزوی انگوری را داریم که قبلا در سرزمین خود می کاشتیم. کودکانمان برای خرید برخی چیزها پول می خواهند. قبلا با یک شیکل می توانستیم خوراکی بخریم اما حالا حتی با 5 شیکل هم نمی شود چیزی خرید و حتی برای خرید یک خوراکی هم کافی نیست.

بر اساس ارزیابی و بررسی های ناظران جهانی درخصوص امنیت غذایی و وضعیت گرسنگی در غزه که در 25 ژوئن منتشر شد، خطر جدی قحطی و گرسنگی در سراسر غزه با ادامه جنگ و محدودیت در ارسال کمک های بشردوستانه، ادامه دارد و هم اکنون بیش از 495,000 نفر در غزه با شدیدترین و فاجعه بارترین سطح از ناامنی غذایی مواجه هستند.

این در حالی است که قبل از جنگ غزه، دو سوم مردم زیر خط فقر زندگی می‌ کردند و 45 درصد از نیروی کار هم بیکار بودند و حالا بعد از جنگ ممکن است بهبود اقتصاد غزه چندین دهه به طول انجامد.

زن حامله چگونه می خواهد فرزند خود را به دنیا آورد؟

محمد الکتنانی، کارگر فلسطینی در این خصوص گفت: ما نمی توانیم زندگی کنیم، نمی توانیم چیزی بخریم. چیزی نیست، ما کار نمی کنیم. نه کار هست، نه پولی و نه غذایی.

وی افزود: زن حامله چگونه می‌ تواند خود را تقویت کند؟ چگونه می‌تواند در آرامش فرزند خود را به دنیا بیاورد و او را بزرگ کند؟ بیماری همه جا را فراگرفته است.

طبق گفته مقامات بهداشتی محلی، تاکنون بیش از 40 هزار و 500 فلسطینی در جریان حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌ اند و این منطقه هم اکنون به یک ویرانه تبدیل شده است.

آژانس های بشردوستانه می گویند که اکثر 2.3 میلیون نفر جمعیت غزه آواره شده اند و با کمبود شدید غذا و دارو روبرو هستند.

خوردن گوشت به یک آرزو تبدیل شده است

طبق گزارش الجزیره، “امل” از زنان ساکن غزه در این خصوص گفت: قیمت مواد غذایی و هیزم مورد استفاده برای پخت غذا خیلی گران شده و خوردن گوشت به یک آرزو تبدیل شده است. وعده های غذایی خود را کم کرده ایم تا بچه ها بتوانند غذا بخورند. همه ما وزن کم کرده ایم.

طبق گزارش سایت خبری سازمان ملل متحد، کودکان غزه با خطر سوء تغذیه حاد روبه رو هستند. مادران در غزه از گرسنگی خود و کودکانشان و ناتوانی در تامین مواد غذایی مورد نیاز سخن می گویند.

مردم غزه برای تهیه غذا و رفع گرسنگی به کمک‌ های خارجی که از دو گذرگاه رفح (مرز مصر) و گذرگاه کرم ابوسالم (در مرز اسرائیل) وارد می شود، نیازمند هستند.

میوه و سبزیجات پیدا نمی شود

“میسون عقل” مادر کودک مریض “ملاک” در غزه می‌ گوید: وقتی نوزادم به یک ماهگی رسید عوارض بیماری در او ظهور پیدا کرد. وقتی 40 روزه شد به بیمارستان منتقل شد، زیرا دچار اسهال حاد شد. هر وقت او را شیر می‌ دادم فورا استفراغ می‌ کرد. پزشکان به من گفتند او در برابر این شیر، حساسیت دارد و باید شیر مخصوصی بخورد، اما این شیر در غزه وجود ندارد. به همین دلیل شیر بدون پروتئین به من دادند.میوه و سبزیجات پیدا نمی‌شود.

وی گفت: خوردن میوه و سبزیجات ضروری است، زیرا ویتامین دارند اما متاسفانه میوه و سبزیجات در شمال غزه، فراهم نیست. جز کنسرو چیزی پیدا نمی‌شود. گوشت هم پیدا نمی‌شود.

حتی آب شرب هم آلوده است / برای فرزندم از جنگ و گرسنگی می ترسم

“دینا الرواحی” مادر دیگری که نوزادش “احمد” را در آغوش دارد، گفت: کودکم متولد ژانویه 2024 است. وزن کنونی او 5 کیلوگرم است. به بخش تغذیه در بیمارستان “کمال عدوان” مراجعه کردم، زیرا کودکم به جای اینکه وزنش بیشتر شود وزن کم می‌کند.

وی در آخر گفت: همانطور که می‌دانید نوزاد در سن 7 ماهگی باید خوردن میوه و سبزیجات را شروع کند، اما هیچ کدام از این‌ها در شمال منطقه غزه وجود ندارد. برای تغذیه مادر هم این‌ها ضروری هستند. هم اکنون، اما هیچ غذای بهداشتی پیدا نمی‌شود. حتی آب شرب هم آلوده است. برای فرزندم از جنگ و گرسنگی می‌ترسم.

*شیکل واحد پول اسرائیل است و در غزه و کرانه باختری، فلسطینی‌ ها هم از این واحد پول استفاده می کنند.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *