امید محمدی؛ بازار: خرید و تامین لوازم یدکی خودروها در شرایط کنونی به یکی از چالش های جدی مالکان تبدیل شده است. افزایش چشمگیر نرخ ارز و نوسانات اقتصادی در سال های اخیر، فشار زیادی به بازار لوازم یدکی وارد کرده است. تولید کنندگان و مصرف کنندگان هر دو با مشکلاتی مانند افزایش قیمت ها و ناتوانی در تامین قطعات روبه رو هستند. از سوی دیگر، کمبود انرژی و مشکلات زیرساختی در بخش تولید باعث بروز اختلالات بیشتری در تامین و عرضه قطعات داخلی شده است. در این میان، خودروهای چینی که تقریبا ۲۵ درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دادند، برای مالکان خود چالش های ویژه ای در زمینه تامین قطعات ایجاد کردند. با این تفاسیر با «بابک کریمخان»، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور و رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق این انجمن در مورد مشکلات قطعه سازان و بازار لوازم یدکی خودرو به گفت و گو پرداختیم که آن را از نظر خواهید گذارند:
همزمان با افزایش بهای دلار در بازار، بسیاری از تامینکنندگان تجهیزات و مواد اولیه به تولیدکنندگان اعلام کردند که محصولاتشان ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است
* با توجه به افزایش قیمت ارز، بازار لوازم یدکی و خرید مواد اولیه برای قطعه سازان با چالش روبه رو شده است؟
افزایش قیمت ارز موجب رشد نرخ لوازم یدکی می شود، چرا که قیمت کالاها و تجهیزات وابسته به نرخ ارز است. همزمان با افزایش بهای دلار در بازار، بسیاری از تامینکنندگان تجهیزات و مواد اولیه به تولیدکنندگان اعلام کردند که محصولاتشان ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بازار لوازم یدکی نیز مانند هر بازار دیگری تحت تاثیر رشد قیمت ارز قرار دارد، به طوریکه قیمت شناور ارز منجر به افزایش هزینه مواد اولیه شده است. فروش قطعاتی که به صورت وارداتی به کشور وارد شدند به دلیل وابستگی به ارز، متوقف شده است.
درحال حاضر بسیاری از قطعات خودروهای چینی به صورت سی کی دی به کشور وارد می شوند؛ زیرا خودروسازان چینی اجازه داخلی سازی آن ها را نمی دهند
* یکی از چالش های اصلی مالکان خودروهای چینی تامین قطعات است. آیا قطعه سازان تمایل به داخلی سازی لوازم یدکی این خودروها دارند؟
داخلی سازی لوازم یدکی خودروهای چینی تابع عرضه و تقاضا است؛ به این معنا که اگر قطعه ای وجود داشته باشد که تیراژ آن به اندازهای نباشد که امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد، داخلی سازی توجیه اقتصادی ندارد. همچنین تنوع خودروهای چینی مزید بر علت شده است، البته خودروهایی که دارای پلتفرم و قطعات مشترک باشند می توانند به سمت داخلی سازی قطعات یا لوازم یدکی سوق داده شوند. درحال حاضر بسیاری از قطعات خودروهای چینی به صورت سی کی دی به کشور وارد می شوند؛ زیرا خودروسازان چینی اجازه داخلی سازی آن ها را نمی دهند. این قطعات تولیدکننده داخلی ندارند و در بازار با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. این موضوع با سیاست چینی ها که خودرو ارزان عرضه و قطعات را گران به فروش می رسانند، هم راستا است.
* نرخ ارز طی روزهای گذشته مسیر صعودی را دنبال کرده و احتمالا به زودی تک نرخ خواهد شد. این مسئله می تواند باعث ایجاد رقابت میان قطعات تولیدی و وارداتی در بازار لوازم یدکی خودرو شود؟
در شرایط فعلی، وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو نسبت به گذشته بهتر شده است. در گذشته، قیمت ارز نیمایی به دلیل اختلاف فراوان با بازار آزاد، واردات را مقرون به صرفه می کرد. از همین رو، خودروسازان و بازرگانان تمایل زیادی به خرید قطعات خارجی داشتند. اما زمانی که قیمت ارز رشد و به بهای بازار آزاد نزدیک شده، واردات قطعات مقرون به صرفه نخواهد بود و توجه ها معطوف به تولیدات داخلی خواهد شد. این موضوع می تواند در آینده رقابت در بازار لوازم یدکی ایجاد کند.
با در نظر گرفتن کمبود انرژی، باید انتظار کاهش تولید و افزایش قیمت ها همزمان با رشد نرخ ارز را داشت
* بازار لوازم یدکی خودرو چه شرایطی دارد و آیا اعضای این صنف افت فروش را تجربه کردند؟
رکود تورمی در بازار لوازم یدکی حاکم است، این در حالی است که تورم افزایشی وجود داشته و طی دو ماه اخیر کاهش فروش مشاهده شده است. قیمت ها به واسطه رشد ارز افزایش یافته و قدرت خرید مشتریان را با کاهش مواجه کرده است. فروش قطعات خودرو، بر اساس اعلام توزیع کنندگان عمده و فروشندگان، حداقل ۳۰ درصد افت داشته است. با توجه به اینکه پایان سال مصادف با ماه مبارک رمضان است، قطعا امسال فروش قطعات در دی ماه و بهمن ماه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با در نظر گرفتن کمبود انرژی، باید انتظار کاهش تولید و افزایش قیمت ها همزمان با رشد نرخ ارز را داشت.
source