طاهر خیری؛ بازار: حدود سه ماه از سکانداری بهرام سرمست در قامت استاندار آذربایجان شرقی سپری شد. او با حوصله و بدون شتاب معاونانش را برگزید و به نوبت دست به چینش فرمانداران شهرستانها می زند. او در این مدت نشان داده که فردی نه پشت میز نشین که مرد میدان و عمل است.
بازدید مکرر از واحدهای تولیدی استان و رسیدگی به مشکلات این واحدها در قالب سه شنبه های اقتصادی حکایت از دغدغه استاندار دولت چهاردهم برای حل چالش های صاحبان صنایع و کارآفرینان و همچنین تسریع توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی که روزگاری قطب محوری اقتصاد و صنعت کشور بود دارد.
دیدار با تجار، مدیران و صاحبان صنایع، وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر نفت برای پیگیری پروژه های حوزه پتروشیمی و گاز استان و دیدار با مدیرعامل بانک شهر برای پیگیری تامین منابع مالی طرح های اقتصادی استان نشان دهنده عزم راسخ استاندار برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استان است و او قصد دارد سیاست دیپلماسی اقتصادی داخلی را پیاده کند.
سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به استان و بازدید آنان از پروژههای مهم و تاثیرگذار را می توان بخشی از این سیاست عنوان کرد که بی شک در جذب اعتبارات ملی و استانی تعیین کننده خواهد بود. خود سرمست نیز اذعان کرد که این بازدیدها نقش مؤثری در شناسایی نیازها و تأمین اعتبارات دارد.
وی در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به آذربایجان شرقی گفت تصمیمات مهمی برای تسریع در اجرای پروژهها و جذب اعتبارات لازم اتخاذ شد. از جمله این پروژهها میتوان به سه ابرپروژه آزادراهی استان اشاره کرد که شامل آزادراه تبریز-مرند-بازرگان، آزاد راه تبریز-ارومیه با تأکید بر قطعه ششم، و آزادراه مراغه-هشترود، ساماندهی آزادراه تبریز-زنجان و بهسازی آسفالت آن اشاره کرد.
پروژههای توسعه فرودگاه تبریز، چهارخطه کردن جاده سرچم-میانه، و تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای مترو تبریز، پروژههای ریلی مهم استان نظیر راهآهن میانه-بستانآباد و اتصال ایستگاه خاوران به شبکه اصلی، مدیریت منابع آب و رفع چالشهای آب شرب پایدار در تبریز، تکمیل تصفیهخانههای استان، رفع تنش آبی در شهرهای مختلف و اجرای طرح انتقال آب ارس از جمله مصوبات این سفر بود.
برای توسعه پایدار استان باید تصمیم های بزرگ اتخاذ کرد و گام های محکمی برداشت.به نظر می رسد استاندار دولت چهاردهم از ظرفیت ها و چالش های اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی آگاهی و اشراف کامل دارد و اهمیت موضوع توسعه اقتصادی با مشارکت فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی را درک کرده است.
واقعیت این است که حمل و نقل ریلی و جاده ای یکی از الزامات و اصل زیربنایی توسعه پایدار استان است. وجود همین شبکه های مجهز و پیشرفته ریلی و جاده ای زمینه لازم را برای ترانزیت کالا و صادرات مهیا می کند. امید می رود با تکمیل و بهره برداری از این پروژه های ریلی و جاده ای مهم در سال جاری و سال آینده چرخه توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی شتاب بگیرد.
source