Wp Header Logo 20.png

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با بازارنیوز، با اشاره به وضعیت کنونی این صنعت و تأثیر مذاکرات بین‌المللی بر آن، اظهار داشت: «از دو ماه پیش تاکنون، هیچ تخصیص ارزی برای تولید انجام نشده، درحالی که ارز مورد نیاز واردات تأمین شده است. این موضوع مشکلات جدی ایجاد کرده و هر لحظه احتمال بروز بحران وجود دارد. از اردیبهشت‌ماه نیز قطعی برق آغاز شده که وضعیت را نگران‌کننده‌تر کرده است. در مقایسه با سال گذشته که در همین زمان تخصیص ارز شروع شده بود، امسال با تأخیر و کمبود مواجهیم.»

وی در ادامه درباره تأثیر مذاکرات بین‌المللی افزود: «اگرچه این مذاکرات می‌تواند در بلندمدت به نفع کشور باشد و با بهبود روابط جهانی، وضعیت اقتصادی را تقویت کند، اما در کوتاه‌مدت به ضرر صنعت خودرو و بسیاری از بخش‌های دیگر تمام می‌شود. همین حالا نیز رکود شدیدی در بازار حاکم است و نوسانات ارزی ناشی از اخبار مذاکرات، اثرات روانی قابل توجهی داشته است؛ به‌گونه‌ای که با یک حرکت نمادین، قیمت دلار ده‌ها هزار تومان نوسان می‌کند.»

کاکایی با اشاره به شرایط ناپایدار اقتصاد و صنعت، تصریح کرد: « خریداران و فروشندگان در حالت انتظار به سر می‌برند و فقط معاملات کلان انجام می‌شود. این رکود باعث کاهش تقاضا برای کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی و مسکن شده است. از سوی دیگر، با مشکلاتی مانند کمبود ارز، قطعی برق و گاز، افزایش ۴۵ درصدی دستمزد کارگران، افزایش مالیات‌ها و تعرفه‌ها مواجهیم که همگی فشار زیادی به تولید وارد می‌کنند. این شرایط می‌تواند به تعطیلی خطوط تولید بینجامد، به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط که توانایی حفظ نیروی کار را ندارند و احتمال افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.»

این کارشناس خودرو با بیان اینکه مذاکرات فعلاً گردش اقتصادی را به شدت کاهش داده، افزود: «کشور در حال تجربه یک رکود اقتصادی است و پیش‌بینی آینده دشوار است؛ حتی نرخ دلار فردا نیز نامشخص است. اما برخی روندها قابل پیش‌بینی هستند، مانند کاهش تولید و فروش در ماه‌های آینده.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد: «اگر مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و سرمایه‌گذاری خارجی از سوی شرکت‌های اروپایی، آمریکایی یا چینی جذب شود، بازارها رونق خواهند گرفت. اما سرنوشت صنعت خودرو به چگونگی این مذاکرات بستگی دارد. اگر مانند برجام همراه با انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری باشد، مفید خواهد بود؛ اما اگر منجر به واردات بی‌رویه شود، صنعت خودرو آسیب جدی خواهد دید. اگر هم مذاکرات طولانی شود، اقتصاد کشور حداقل یک سال در این نابسامانی باقی خواهد ماند و ضربه سنگینی خواهد خورد.»

کاکایی در پایان به حادثه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: «هرچند این اتفاق ناگوار بود، اما برخی در پی سوءاستفاده از جو ایجادشده هستند. با توجه به گستردگی مشکلات کشور، تعطیلی موقت این بندر تأثیر محسوسی بر کمبود کالاها ندارد. شایعاتی که درباره کمبود قطعات یا کالاها منتشر می‌شود، بی‌اساس است و باید به آمارهای رسمی استناد کرد. در حال حاضر بندر فعالیت خود را از سر گرفته و مشکل اصلی صنعت، کمبود برق، گاز و ارز است که اگر حل نشود، می‌تواند به تعطیلی کامل بیانجامد. بنابراین به جای پرداختن به شایعات، باید روی این چالش‌ها تمرکز کرد.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://bazarnews.ir/?p=235548
کپی شد

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *