Wp Header Logo 883.png

به گزارش بازار، سعید زرندی در بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صمت از غرفه فولاد مبارکه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ با ارائه گزارشی از وضعیت صادرات فولاد مبارکه اظهار کرد: فولادمبارکه تقریباً بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در کشور است و امسال هدف‌گذاری یک میلیارد دلار برای صادرات داریم. در گروه فولاد مبارکه به‌دلیل تأمین نیاز بازار داخلی، سهم بازار داخلی بیشتر شده و ما طرح‌هایی ارائه داده‌ایم که بتوانیم بازار صادراتی را نیز تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، محصولات ورق و حدود دو میلیون تن اسلب فولاد مبارکه به حدود ۵۰ کشور صادر می‌شود، افزود: حضور بیشتر در بازار کشورهای همسایه در دستور کار فولاد مبارکه است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تأکید بر اینکه کیفیت و قیمت ورق فولاد مبارکه در سطح منطقه شناخته شده است و مشتریان خاص خود را دارد، ادامه داد: اگر بتوانیم نیاز بازار داخلی را پوشش دهیم، حتی اگر تولید خود را تا دو تا سه برابر افزایش دهیم، بازار کشورهای واردکننده کشش لازم را برای جذب این محصولات دارد.

وی در پاسخ به سؤال معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص آخرین وضعیت بهره‌برداری از نیروگاه‌ ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه اظهار کرد: تاکنون ۸۰ مگاوات برق خورشیدی وارد مدار شده و هفته آینده با حضور سید محمد اتابک، وزیر صمت این میزان به ۱۲۰ مگاوات خواهد رسید.

صادرات فولادمبارکه با تمرکز بر بازارهای آفریقایی و شرق آسیا

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد ایران است و در سال جاری برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش صادرات با تمرکز بیشتری بر بازارهای جدید، به‌ویژه در مناطق شرق آسیا و آفریقا خواهیم داشت.

وی افزود: هدف اصلی این است که با شناسایی مشتریان نهایی، ارتباطات خود را به‌سرعت گسترش دهیم و شاهد افزایش میزان صادرات باشیم. فولاد مبارکه با پتانسیل بالای صادراتی خود، در سالهای گذشته، اولویت را بر تأمین نیازهای داخلی گذاشت اما اکنون امکان افزایش صادرات را داریم. به همین منظور، زیرساخت‌های لازم برای افزایش ۵۰ درصدی صادرات نسبت به شرایط فعلی در حال آماده‌سازی است.

زرندی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به‌ویژه در زمینه ورق‌های فولادی، صادرات خود را با رویکرد حمایتی وزارت صمت، گسترش خواهد داد، ادامه داد: در حال حاضر نیزورق گرم و سرد و همچنین ورق گالوانیزه مازاد نیاز داخلی را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کنیم.

وی معتقد است بازار صادراتی به‌راحتی به دست نمی‌آید و تصمیمات نادرست در شرایط بحرانی می‌تواند به از دست رفتن مشتریان بین‌المللی منجر شود. در این راستا، فولادمبارکه در حال برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای جدید و تشکیل گروه‌های مشترک با کشورهای مختلف برای همکاری در زمینه صادرات و تولید است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت همچنین به دنبال تبدیل اسلب مازاد خود به ورق و صادرات آن به بازارهای جهانی است. با توجه به این برنامه‌ها، امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش قابل‌توجهی در میزان صادرات خود باشیم و بتوانیم به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار جهانی فولاد شناخته شویم.

زمینه مساعد برای همکاری با کشورهای آفریقایی

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این دیدار اظهار کرد: طبیعتاً اولویت صنایع فولادی و شرکت‌های تولیدی تأمین نیازهای داخل است.

وی افزود: البته همین اتفاق هم می‌افتد و سهمیه‌ها در این زمینه به‌صورت کامل پرداخت می‌شود و مابقی محصولات نیز به بازارهای منطقه‌ای و کشورهایی که با آن‌ها تعامل داریم، صادر می‌شود.

عارف تصریح کرد: در خصوص همکاری با کشورهای آفریقایی در همه بخش‌ها، ازجمله صنایع معدنی و فولادی، زمینه مساعد وجود دارد و سومین اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا نیز با استقبال خوبی مواجه شده و فرصت مناسبی برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی فراهم شد.

سید محمد اتابک، وزیر صمت نیز در جریان برگزاری این نمایشگاه، ضمن بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه، در نشست با سعید زرندی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه گفت: محصولات گروه فولاد مبارکه در بازارهای جهانی شناخته‌شده است و این گروه صنعتی نقش خود را در تأمین نیازهای داخلی به‌خوبی ایفا می‌کند.

وی ضمن ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن طرح‌های نوآورانه فولاد مبارکه برای حضور در بازارهای جهانی، تصریح کرد: حمایت خود را از این طرح‌ها اعلام می‌داریم.

ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصتی برای تقویت ارتباطات بین‌المللی و انعقاد قراردادهای تجاری است

اتابک در جمع خبرنگاران نیز گفت: اکسپوی ۲۰۲۵ از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت، شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو، ۱۱۲ کشور شرکت کرده‌اند و بیش از ۳۰ وزیر از دولت‌های مختلف در حال بازدید و مذاکره با تولیدکنندگان هستند.

وزیر صمت بیان کرد: فضای حاکم بر این رویداد بیشتر خصوصی است و انتظار می‌رود تجار ایرانی از این فرصت بهره بگیرند و قراردادهای خوبی با کشورهای دیگر منعقد کنند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و فلزات در آفریقا

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه بازدید از غرفه فولاد مبارکه در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: امسال استقبال خوبی از نمایشگاه ایران اکسپو شده و شرکت‌ها و مؤسسات زیادی در آن حضور دارند.

وی افزود: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تعاملات تجاری فراهم می‌آورد. از ۱۱۱ کشور جهان، مهمانانی به این نمایشگاه آمده‌اند، به‌ویژه از سوی کشورهای آفریقایی علاقه‌مندی زیادی برای توسعه روابط با ایران وجود دارد. در این راستا، فرصت‌های مناسبی در حوزه معدن و فلزات در آفریقا فراهم است و شرکت‌های ایرانی باید بیشتر با کشورهای آفریقایی آشنا شوند و از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنند. از فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت بزرگ و معتبر، انتظار می‌رود که در این مسیر پیشگام باشد.

توجه به صادرات محصولات فولادی در کنار تأمین نیاز داخلی

وجیه الله جعفری، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، نیز گفت: صادرات در اولویت ماست و ما علاقه‌مندیم محصول نهایی را صادر کنیم. در زنجیره تولید، در مواردی که مازاد بر نیاز داخلی وجود داشته باشد، می‌توانیم به صادرات بپردازیم. شرکت فولاد مبارکه، یکی از واحدهای بزرگ ماست که در چرخه تولید صنایع پایین‌دستی و بالادستی تأثیرگذار است.

وی افزود: ما در تلاشیم که تولید داخلی را افزایش دهیم و از ورق‌های فولادی موردنیاز صنایع خودرو و لوازم‌خانگی استفاده کنیم و درعین‌حال، صادرات محصولات فولادی نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

آماده پیگیری  برای رفع چالش‌های فولاد مبارکه هستیم

اکبر پولادی، نماینده مردم لنجان در مجلس، نیر گفت: به نظر می‌رسد که ما به‌سوی فردایی روشن‌تر و بهتر و آینده‌ای بسیار مطلوب‌تر از امروز حرکت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه هم مدیریتی عالی را به کار گرفته و هم محصولات کیفی را که قابل‌عرضه در تمامی بازارهای جهانی است تولید می‌کند و این قابل‌تقدیر است.

نباید صنایع خود تأمین‌کننده برق در پیک مصرف با مشکل مواجه شوند

زینب قیصری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر اهمیت تنظیم‌گری در حوزه انرژی و کاهش مداخلات دولت تأکید و گفت: مجلس دوازدهم در تلاش است تا با ایجاد تنظیم‌گر مستقل برای بخش برق، شرایطی را فراهم کند که صنایع بزرگ مثل فولاد بتوانند به‌طور مستقل برق خود را تأمین کنند و در پیک مصرف با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود:  با توجه به نقش مهم صنایع فولادی در جی‌دی‌پی، این بخش برای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اهمیت خاصی دارد؛ بنابراین تلاش می‌کند با تسهیلگری و انجام اقدامات لازم در زمینه زیرساخت‌ها، به این بخش در زمینه تحقق سنجه‌های فولادی در برنامه هفتم کمک کند.

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری گروه فولاد مبارکه در سرتاسر کشور

زرندی، مدیرعامل فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با شبکه العالم نیز اظهار داشت: گروه فولاد مبارکه در سرتاسر کشور سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ میلیارد دلار تعریف کرده است.

گفتنی است گروه فولاد مبارکه با توجه به برنامه هفتم توسعه و پاسخ به شعار سال عدد مذکور را در ۱۵ استان کشور با هدف و تثبیت و تقویت جریان تولید در این گروه بزرگ صنعتی کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

استراتژی‌های جدید فولاد مبارکه برای افزایش صادرات و توسعه بازارهای جهانی

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه، نیز گفت: یکی از چالش‌های بزرگ شرکت فولاد مبارکه در حوزه صادرات، تأمین نیاز مشتریان داخلی است. محصولات فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بالا، مورد توجه مشتریان داخلی قرار دارد. همچنین واقعیت این است که فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت جهانی در جمع فولادسازان بزرگ دنیا جای دارد و محصولات آن در بازارهای جهانی شناخته‌شده است. توسعه کمّی و کیفی فولاد مبارکه نیازمند تقویت حضور در بازارهای جهانی است، درحالی‌که تأمین نیاز داخلی همچنان یک اولویت مهم به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته، تلاش‌های ما بر این بوده که با عرضه‌های مرتب در بورس کالا، نیاز زنجیره فولاد، به‌ویژه در بخش پایین‌دست را تأمین کنیم و در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه آینده ما به سمت صادرات است و توسعه بازارها جزو اهداف کلیدی ما محسوب می‌شود. خوشبختانه، محصولات فولاد مبارکه به بیش از ۵۰ کشور صادر شده و رضایتمندی خوبی از آن‌ها حاصل شده است. ما بر این باوریم که با تولید محصولات کیفی و ویژه، می‌توانیم سهم خود را در بازارهای جهانی تقویت کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت و لزوم توسعه سبد محصولات فولاد مبارکه عنوان کرد: آگاهی داریم که بخشی از محصولاتی که در حال حاضر تولید می‌کنیم، در آینده نزدیک توسط سایر شرکت‌های فولادی نیز تولید خواهد شد. این امر زمینه را برای صادرات محصولات ما به بازارهای جهانی فراهم می‌کند. امیدواریم با همکاری و تعامل بین فولاد مبارکه و وزارت صمت، زمینه برای صادرات بیشتر فراهم شود.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: نکته حائز اهمیت، شفافیت در فروش محصولات صادراتی فولاد مبارکه است. از ابتدای سال ۱۴۰۴، با دستورالعمل مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، محصولات صادراتی فولاد مبارکه در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود که یک نقطه عطف مهم خواهد بود. امیدواریم سهم فروش محصولات صادراتی فولاد مبارکه در بورس کالا روزبه‌روز افزایش یابد.

به گفته وی، مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای آفریقایی می‌توانند سهم قابل‌توجهی از بازار ورق گرم، سرد، گالوانیزه و رنگی فولاد مبارکه را به خود اختصاص دهند. همچنان که سال گذشته نیز بخشی از محصولات فولاد مبارکه به این بازارها ارسال شد. امیدواریم این نمایشگاه و نشست‌ها زمینه‌ساز حضور جدی‌تر فولاد مبارکه در بازار آفریقا باشد.

تکمیل زنجیره تولید فولاد و افزایش اشتغال‌ثزایی و ارزآوری 

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: اکسپوی ۲۰۲۵ فرصتی مناسب برای نمایش توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در زمینه معدن و صنایع معدنی است. اکتشافات جدید می‌تواند ذخایر ارزشمندی را به ذخایر فعلی اضافه کند و تکمیل زنجیره تولید می‌تواند به اشتغالزایی و ارزآوری بیشتر برای کشور منجر شود.

وی معتقد است برگزاری اکسپو در شرایط کنونی که تحریم‌ها وجود دارد، با چالش‌هایی مواجه است و ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نتوانند در این رویداد حضور یابند؛ اما در صورت نبود تحریم‌ها، حضور سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانست جذابیت بیشتری برای این رویداد ایجاد کند، به‌ویژه در حوزه معدن که هر بخش از زنجیره مواد معدنی برای سرمایه‌گذاران جذاب است و می‌تواند بازگشت سرمایه و سود خوبی را به همراه داشته باشد.

به گفته شکوری، علاوه بر معدن، ظرفیت‌های زیادی در سایر بخش‌های اقتصادی مانند توریسم و کشاورزی نیز وجود دارد. 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این رویداد می‌تواند به شناساندن پتانسیل‌های داخلی کشور و همچنین تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز کمک کند. در نهایت، اکسپوی ۲۰۲۵ می‌تواند به تقویت تولید داخلی و توسعه کشور منجر شود.

توسعه صادرات محصولات فولادی نیازمند توسعه زیرساخت‌های داخلی است

علیرضا منصوری، مدیر صادرات فولاد مبارکه گفت: به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات غیرنفتی در کشور، از ابتدای بهره‌برداری خود، به‌عنوان اولین صادرکننده در صنایع فولادی و محصولات معدنی شناخته شده ایم.

بنا بر اظهارات منصوری از زمان آغاز فعالیت فولاد مبارکه، حدود ۲۶ میلیون تن از محصولات این شرکت به بازارهای جهانی صادر شده و ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور به ارمغان آورده است. در سال گذشته، این شرکت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کرد که نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور و صنعت فولاد به همراه داشت.

وی گفت:  با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام داریم و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند، حضور ما در بازارهای جهانی اجتناب‌ناپذیر است و نیاز به برنامه‌ریزی مناسب برای این امر داریم.

وی گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما عدم توسعه زیرساخت‌ها در کشور است. زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه ریلی و بندری، به‌شدت محدود است و کشتی‌های صادراتی مدت‌زمان زیادی را در اسکله‌ها معطل می‌مانند و باعث می‌شود ما نتوانیم به‌خوبی با رقبای خود رقابت کنیم و مشتریان را از دست بدهیم.

وی گفت: مسائل دیگری مثل دونرخی بودن ارز و مشکلات کارت‌های بازرگانی نیز وجود دارد. برخی افراد محصولات داخلی را با قیمت‌های پایین خریداری و صادر می‌کنند. این امر به برند شرکت‌های بزرگ آسیب می‌زند و تصویر نادرستی از کیفیت محصولات ایرانی ایجاد می‌کند.

منصوری تأکید کرد: دولت باید به این مسائل توجه کند و راهکارهایی برای حل آن‌ها بیندیشد. هرچند با کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر، این روند کمی کُند شده است، اما همچنان نیاز به اقدامات جدی و مؤثر وجود دارد تا بتوانیم به اهداف صادراتی خود دست یابیم.

چالش‌های صادرات عمدتاً ناشی از مشکلات زیرساختی و حمل‌ونقل است

ابوذر الوندی، رئیس صادرات خاور دور شرکت فولاد مبارکه نیز در پنل «محدودیت‌ها و چالش‌های صادرات در افق آینده» گفت: چالش‌های صادرات عمدتاً ناشی از مشکلات زیرساختی و حمل‌ونقل است و سیستم حمل ریلی و جاده‌ای به‌اندازه کافی توسعه نیافته و این موضوع شرایط حمل‌ونقل از استان اصفهان به استان هرمزگان و شهر بندرعباس را دشوار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مقاطع، صادرات به‌طور کامل متوقف شده و تعرفه‌های سنگینی بر صادرات وضع می‌شود. به‌عنوان مثال، تعرفه ۲۰ درصدی برای صادرات اسلب در سال‌های گذشته وجود داشت که به‌تدریج کاهش یافت و در نهایت به یک درصد ثابت رسید.

الوندی در خصوص مشکلات تعهد ارزی و تغییرات در سیاست‌های بانک مرکزی که محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند گفت: ما متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی هستیم، اما نرخ این ارز به‌شدت پایین‌تر از نرخ بازار آزاد است که این موضوع بر سودآوری ما تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس صادرات خاور دور شرکت فولاد مبارکه افزود: ضروری است که کشور به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل توجه کند و همچنین ایجاد اسکله اختصاصی برای شرکت فولاد مبارکه در بندرعباس می‌تواند به کاهش محدودیت‌ها کمک کند. 

برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات ویژه فولادی در سال ۱۴۰۴ در فولاد و نورد سبا

قاسم خوشدل‌پور، مدیرعامل شرکت فولاد و نورد سبا نیز در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، از برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۴ برای تولید و صادرات محصولات ویژه فولادی، به‌ویژه در ورق الکتریکی، فولاد زنگ‌نزن و دیگر گریدهای خاص تولیدشده در شرکت فولاد و نورد سبا خبر داد.

خوشدل‌پور گفت: فولاد مبارکه از دیرباز محصولات صادراتی خود را به اقصی نقاط دنیا صادر کرده است. بخشی از این محصولات هم در مجتمع سبا تولید و در قالب نماد فولاد مبارکه به کشورهای اطراف صادر می‌شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۴ با استقلال شرکت فولاد و نورد سبا و پس از انجام تشریفات تفکیک، در حوزه تولید و صادرات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت. سال گذشته توانستیم محصولاتی تولید کنیم که تاکنون کمتر در کشور تولید شده بود یا اصلاً تولید نشده بود. در سال جاری، با تولید انبوه این محصولات و بازاریابی در داخل و خارج کشور، تکمیل زنجیره محصولات را در عرصه صادرات پی خواهیم گرفت

قوانین ناگهانی چالش بازارهای صادراتی در ایران است

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، نیر گفت: یکی از چالش‌های اصلی در بازارهای صادراتی، قوانین و مقرراتی است که ممکن است به‌طور ناگهانی وضع شوند، ازجمله قوانین ارزی و تعرفه‌ای. این مسائل می‌توانند تأثیرات منفی بر بازارهای صادراتی ما داشته باشند، زیرا از دست دادن یک بازار به‌سختی جبران می‌شود. بااین‌حال، به دلیل ارتباطات سنتی با کشورهای همسایه، توانسته‌ایم تا حدودی بازارهای خود را حفظ کنیم.

شجاعی افزود: برنامه ما برای سال جاری شامل صادرات حدود ۴۰ هزار تن محصولات گالوانیزه به کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپایی است و کیفیت محصولات ما با استانداردهای این بازارها همخوانی دارد.

وی بیان داشت: ما با ارائه محصولات با خواص مکانیکی و کیفی مناسب، به دنبال ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای مختلف هستیم. ارتباط نزدیک با مصرف‌کنندگان نهایی نیز از دیگر استراتژی‌های ما برای دست‌یابی به این هدف است.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال‌های گذشته، شرکت ورق‌خودرو موفق به صادرات حدود ۱۲۰ هزار تن محصول گالوانیزه شده است. بااین‌حال، در سال گذشته به دلیل مسائل ارزی، میزان صادرات ما به حدود ۱۲ هزار تن کاهش یافت. در سال‌های قبل، ما تا ۳۰ هزار تن محصول به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپا صادر کردیم. امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های جدید گروه فولاد مبارکه، بتوانیم مجدداً به بازارهای قبلی خود نفوذ کنیم و صادرات خود را افزایش دهیم.

بازیگر جدید بازار تولید اسلب با پیش‌بینی ۳۰۰ هزار تن در سال جاری

محمود محمدی فشارکی، مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت، نیزگفت: ظرفیت تولید این شرکت در زمینه تولید آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تن در سال است و این شرکت به دلیل ناترازی انرژی، سال گذشته ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد؛ یعنی به‌دلیل محدودیت انرژی ۱۰۰ هزار تن تولید را از دست دادیم. آهن اسفنجی تولیدشده در شرکت فولاد سفیددشت در داخل هلدینگ فولاد مبارکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصورتی‌که در داخل هلدینگ نیازی به این محصول نباشد، عرضه صادراتی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: امسال خط تولید ۸۰۰ هزار تنی اسلب را راه‌اندازی می‌کنیم و تولید ۳۰۰ هزار تن را تا پایان سال در دستور کار داریم و به‌عنوان بازیگر جدید تولید این محصول ورود می‌کنیم. یکی از مزیت‌های فولاد سفیددشت پروژه تولید بیلت است. در حال حاضر در حال آماده‌سازی ظرفیت‌های این محصول هستیم تا بعد از رفع نیاز داخلی، بتوانیم وارد حوزه صادرات شویم. همچنین برای دریافت استانداردهای جهانی اقدام کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم اولین محموله صادراتی خود را در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ روانه بازار صادراتی کنیم.

مهدی کویتی، مدیرعامل شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان نیز اظهار کرد: گروه آتیه‌فولاد نقش‌جهان به‌عنوان یک ابزار کلیدی برای هلدینگ فولادمبارکه، در راستای توسعه بازارهای صادراتی، اقداماتی مؤثر انجام داده است. این ابزار که از سال‌های گذشته شکل گرفته و به‌مرور زمان بهبود یافته، در حال حاضر در کشورهای مختلف پایه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، هدف گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۴، توسعه بازارهای صادراتی به کشورهای جدید است. در سال‌های گذشته، حدود ۳۰ درصد از حجم صادرات گروه فولاد مبارکه از طریق ابزارهای هلدینگ آتی فولاد مدیریت شده است و برنامه‌ریزی شده که این سهم در سال‌های آتی به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

کویتی افزود: آخرین ابزاری که در این گروه محقق شده، با توجه به توافقات پیش رو، فرصت‌های مناسبی را برای هلدینگ آتیه‌فولاد و کل گروه فولاد مبارکه فراهم می‌آورد. این ابزار به‌عنوان یک ساختار پایه‌ای، می‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کمک شایانی کند و در نهایت، حجم سودآوری مناسبی را برای سهام‌داران گروه آتی به ارمغان آورد. امید است که با این اقدامات، سهام‌داران از نتایج مثبت این توسعه بهره‌مند شوند.

وحید ماجد، معاون سیاست‌گذاری و راهبری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نیز از تصویب ضمانت‌نامه دولتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و بر اهمیت تسهیل سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در راستای نام‌گذاری سال به‌عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» تأکید کرد.

وی همچنین به اقدامات شورای ملی تأمین مالی در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گسترش ابزارهای تأمین مالی اشاره کرد.

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز از راه‌اندازی کارگروهی در معاونت حقوقی دولت برای رفع موانع قانونی و مقرراتی کسب‌وکار و صادرات خبر داد و به همکاری با بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در این زمینه اشاره کرد.

وی همچنین از پیگیری برای تصویب ۲ کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی برای بهبود فضای کسب‌وکار از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و ابراز امیدواری کرد مجموع این اقدامات بتواند فضای کسب‌وکار را بهبود بخشد.

حمیدرضا صالحی نیز گفت: بحران کمبود برق و گاز چند سالی است گریبانگیر صنعت فولاد و معدن شده است. در راستای حل این بحران بعضی از کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی احداث کردند.

وی افزود: انتظار داریم دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به‌ویژه در زمینه توسعه میادین گازی استقبال کند. با توجه به پیگیری مذاکرات از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ استقبال ویژهای شده و با ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان داخلی و خارجی روبه‌رو هستیم. امیدوارم با اصلاح سیاست‌های کلان کشور، به‌ویژه در حوزه سیاست‌های بانکی و ارزی، شاهد رشد صادرات در آینده باشیم.

محمدرضا بهرامن نیز گفت: بخش معدن، تأمین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع است. جامعه بین‌المللی متوجه شده که می‌تواند بخشی از نیاز خود به مواد معدنی را از ایران تأمین کند. ما باید برای آینده صادرات برنامه داشته باشیم و سلایق بازار و تکنولوژی‌های روز را بشناسیم. سفیر یک تولیدکننده ماشین از بلاروس طی بازدید خود نسبت به تأمین ماشین‌آلات اعلام آمادگی کرد. این گفتمان در اکسپو ۲۰۲۵ ما را به تکنولوژی‌های نو نزدیک می‌کند.

گفتنی است شرکت‌های فولاد هرمزگان، آتیه‌فولاد نقش‌جهان، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری و توان‌آور آسیا، ازجمله شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه بودند که در این نمایشگاه به ارائه دستاوردها و توانمندی‌های صادراتی خود پرداختند.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری، سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی جمالی‌نژاد استاندار اصفهان، محمد آقاجانلو، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو، وجیه‌اله جعفری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران از مهم‌ترین بازدیدکنندگان غرفه فولاد مبارکه در نمایشگاه ایران اکسپو 20250بودند.

در این نمایشگاه گروه فولاد مبارکه قدرتمندتر از همیشه، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور، به‌همراه چند شرکت زیرمجموعه خود در غرفه ۶۳۱ سالن شماره ۶ محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، از ساعت ۹ تا ۱۶ میزبان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بود.

در جریان هفتمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران،همچنین  سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه و محمد آقاجانلو، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو با یکدیگر دیدار کردند.

در این نشست، دو طرف ضمن بررسی فرصت‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه، بر اهمیت حمایت از زنجیره تأمین و توسعه صادرات محصولات فولادی کشور تأکید کردند.

این دیدار در راستای تقویت تعاملات بین بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین‌المللی انجام شد.

همچنیندر این نمایشگاه شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان، ضمن بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در دیدار با سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه درباره زمینه‌های همکاری میان دو کشور، صادرات و واردات در حوزه صنعت آهن و فولاد گفت‌وگو کرد.

وزیر صنعت تاجیکستان در این دیدار سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه را به بازدید از صنایع این کشور دعوت کرد.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *