۱- انقلاب اسلامی از كجا آغاز شد؟ نوع بشر زمان زده و اكنون زده هستند.
انسان باید فوق زمان و مكان زندگی كند. عقل درون و عقل بیرون، بشر را از اكنونزدگی خارج میكند.
انسانهایی در میان ما زندگی میكنند در آسمان مشهورند، اما در زمین مجهولند.
انقلاب اسلامی از آن جایی شروع شد که آدمهای مجهول در زمین مورد شناسایی قرار گرفتند و مردم ، رهبری آنها را پذیرفتند.
ملت ما افتخار دارد در این مسیر قرار دارد.
ذات عالم پر از نور توحید است. شرط ورود به این عالم دوری از ظلم، شرك، كفر ، نفاق و الحاد است.
۲- نظر همه مفسران قرآن و پیروان سیره پیامبر گرامی اسلام آن است كه آیه ؛ « وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا » سوره نساء آیه ۱۴۱ كه به قاعده نفی سبیل مشهور است متضمن استقلال تمدنی جهان اسلام از تمدنهای مادی و غیرالهی است.
اراده الهی بر این تعلق گرفته است كه راه نفوذ و سلطه كافران و مسلمانان در هر شكلی و مصداقی در تمامی عرصههای فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، علمی ، فنآوری فضای مجازی و … مسدود شود.
براساس بند ج اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی نظامی بر پایه ایمان به نفی هرگونه ستمگری، ستمكشی ، سلطهگری و سلطهپذیری است. اصل ۱۵۲ قانون اساسی هم بر همین امر تأكید دارد.
مقاومت در برابر جریان سلطه زمینهساز بر ساختی جدید از حیات تمدنی بر پایه باورهای متعالی و ارزشهای معنوی است. التزام عملی به قاعده نفی سبیل در حقیقت نوعی «ساختگشایی» برای پدیداری تمدن نوین اسلامی است.(۱)
۳- قاعده فقهی نفی سبیل ؛ پذیرش هر پیمان و عهدی را كه دولت اسلامی در تعامل در رابطه با جهان متعهد میشود را تاجایی قبول دارد كه منجر به سلطه كفار بر مسلمین نشود.
علت خروش امام خمینی (ره) علیه لایحه كاپیتولاسیون در دوران سیاه استبداد پهلوی همین پایبندی به قاعده فقهی نفی سبیل بود كه در رساله توضیحالمسایل خود در مسئله ۲۸۲۹ به خوبی توضیح فرموده است.
۴- سرانجام پس از گذشت ۴ ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از برگزاری سه جلسه در صحن مجمع و ۵ جلسه در كمیسیون مشترك با الحاق ایران به كنوانسیون پالرمو به صورت مشروط موافقت كرد. پیش از این هم شورای نگهبان این لایحه را تأیید كرده بود.
جمهوری اسلامی ایران این كنوانسیون را در چارچوب قانون اساسی و قوانین داخلی خود پذیرفته است.
پذیرش پالرمو در مجمع با ۲۷ رأی موافق و ۱۰ رأی مخالف به تصویب رسید.
قطعا عزیزان عضو مجمع به هنگام تصویب تبعات این تصمیمسازی را با عنایت به قاعده فقهی نفی سبیل میدانند بهویژه آنكه شورای نگهبان در گذشته همین قانون را تأیید كرده بود.
۵- امام خامنهای در پیامی به مناسبت یكصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، «بلاغ مبین» و «زمینهسازی برای تمدن نوین اسلامی» را مهمترین وظیفه حوزه دانستند.
ما اكنون در دنیایی زندگی میكنیم كه ترتیبات حقوقی و نظامات روابط بینالملل را در كنوانسیونهای جهانی، قدرتهایی زیر چتر سازمان ملل نوشتهاند كه باورهای نظام تمدن كفر، شرك و الحاد را تحکیم بخشیدهاند . لزوما همه این موافقتنامه و مقاولهنامه بد یا خوب نیستند.
بازخوانی كنوانسیونهای جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یك ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است.
جمهوری اسلامی عضو سازمان ملل و یكی از قدرتمندترین دولتهای عضو جامعه بینالملل است.نمایندگی ایران در سازمان ملل میتواند با بهرهگیری از این نهاد حقوقی و فقهی در كشور پیشنهادات مشخص براساس رفع ظلم و ستم و تجاوز به حقوق انسانها در كنوانسیونهای جهانی بدهد و پایههای حقوقی برپایی تمدن نوین اسلامی را از رهگذر عضویت در سازمان ملل پیگیری كند.
هرچند ممكن است طرحهای جمهوری اسلامی به تصویب نرسد، اما طرح آن در این مجمع جهانی برای دولت ها و ملتهایی كه از تمدن مادی و سلطه استعمار بیزاری میجویند جاذبههای خود را دارد.
پی نوشت :
۱- رجوع شود به مقاله خوب مهدی امیدی نقلبری تحت عنوان «اقتضائات و ظرفیتهای تمدنی آیه نفی سبیل» – نشریه حكومت اسلامی –سال بیست و نهم – شماره سوم – پاییز ۱۴۰۳
source