به گزارش همشهری آنلاین، میثم نوروزیان، مدیرعامل این شرکت، در گزارشی تحلیلی به بررسی روند تحولات سفرهای شهری در بازهای ۳۰ ساله پرداخت و تأکید کرد: همزمان با افزایش جمعیت، سبک زندگی شهروندان نیز دچار دگرگونیهای معناداری شده است.
وی افزود: بر اساس یافتههای این گزارش، جمعیت تهران در این مدت از ۶.۸ میلیون نفر به ۹.۹ میلیون نفر افزایش یافته و سهم سفرهای شغلی از ۴۵ به ۴۳ درصد، سفرهای تحصیلی از ۲۱ به ۱۸ درصد و سفرهای خرید از ۱۷ به ۱۳ درصد کاهش یافتهاند. در مقابل، سهم سفرهای تفریحی از ۱۳ به ۱۹ درصد رشد داشته که این تغییرات، از نتایج گسترش خدمات دیجیتال، رواج آموزش مجازی، توسعه دورکاری و رونق تجارت الکترونیک در پایتخت است.
نوروزیان اظهار کرد: در بُعد زیرساختی، طول شبکه معابر شهری تهران از ۱۹۰۰ کیلومتر به ۴۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته و طی سالهای اخیر، مدیریت شهری با بهرهگیری از فناوریهای نوین، اقدام به پیادهسازی سامانههای هوشمند مدیریت ترافیک، سیستمهای کنترل تصویری و نوسازی چراغهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر کرده است.
نوروزیان اضافه کرد: اگرچه سرعت متوسط تردد در معابر شهری از ۳۰ به ۲۵ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته اما رویکرد جدید مدیریت شهری که بر اصلاح الگوهای رفتاری، توسعه حملونقل عمومی و استفاده از دادههای ترافیکی برای مدیریت تقاضای سفر استوار است، چشمانداز روشنی را برای عبور از بحران ترافیک در آینده نزدیک ترسیم کرده است.
مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران با تأکید بر اهمیت برنامهریزیهای دادهمحور و لزوم توسعه حملونقل پاک، خاطرنشان کرد: تهران امروز از مرحله توسعه صرف کالبدی عبور کرده و وارد عصر مدیریت هوشمند مبتنی بر تحلیل رفتار سفر و بهرهگیری از فناوریهای نو شده است؛ تحولی بنیادین که آثار و ثمرات آن در سالهای پیشِ رو، بیش از پیش در زندگی شهروندان نمایان خواهد شد.
source