به گزارش بازار، جبارعلی ذاکری روز سهشنبه در نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن در محل دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه باید راه آهن در کشور پیشتاز توسعه بخش حمل و نقل باشد، تصریح کرد: عملکرد ما خلاف این موضوع را نشان میدهد و باید توجه ویژه در وضع قوانین داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: معظمله فرمودند “موقعیت استراتژیک کشور طوری است که از شمال به جنوب و شرق به غرب در چهارراه ارتباطی قرار داریم و باید از این موقعیت برای توسعه ترانزیت بار استفاده کنیم. این مهم محقق نمیشود مگر با خطوط ریلی و راه آهن”.
ذاکری با اشاره به آمار و ارقام ترانزیت کشور در سال گذشته یادآور شد: پارسال ۲۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد که سهم حمل و نقل ریلی ۲.۴ میلیون تن و سهم جاده ۱۷.۶ میلیون تن بود. این در حالی است که صاحب بار و تحویلگیرنده بار خارجیها هستند و از سوخت یارانهای ما استفاده میکنند.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: از نخستین روزهای حضور خود در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، موضوع ترانزیت ریل پایه را دنبال کردم و در این راستا مجموعه واردات و صادرات ریلی را در پایان سال گذشته به پنج میلیون تن رساندیم و برای امسال نیز روی هشت میلیون تن برنامهریزی کردهایم.
وی اظهار داشت: درحالیکه این روزها امنیت دریایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته است، بهترین فرصت برای توسعه کریدور شمال- جنوب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید اقدامات جدی در راه آهن انجام شود، خاطرنشان کرد: موضوع نخست، لزوم تغییر در اقتصاد حمل و نقل بار و مسافر در بخش ریلی است، به طوری که منجر به جلب و جذب سرمایهگذار در این بخش شود. این مهم نیازمند اجرای جراحیهایی در بخش مختلف است تا اقتصاد حمل و نقل ریلی ما شکوفا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به سرمایهگذاری ۷۵۰ میلیون دلاری یک شرکت بخش خصوصی در ماه گذشته در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: پس از آن شاهد بودیم در مدت دو روز، نماد همه شرکتهای ریلی در بورس سبز شد و ما باید بتوانیم به این سمت و سو حرکت کنیم.
ذاکری، افزایش بهرهوری و ارتقای ظرفیت در بخش ریلی را مورد توجه قرار داد و گفت: در موضوع انتقال الکترونیکی دادهها، تعامل لازم بین راه آهن و سازمان بنادر وجود ندارد و چنین مشکلی را به طور مشابه در مرزها با همسایگان داریم این درحالیست که برای یک جریان بار منظم باید انتقال الکترونیکی دادهها به خوبی انجام شود.
source