امید محمدی؛ بازار: در حالی که برندهایی مانند تسلا و تویوتا سال هاست که به بازار خودروهای الکتریکی و هیبریدی سلطه دارند، اکنون یک نام چینی؛ بی وای دی، در حال جلب توجه جهانیان است. این برند که شاید هنوز برای بسیاری ناشناخته باشد، نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش است. در این گزارش نگاهی به پشت پرده این غول نوظهور صنعت خودرو دنیا، از گذشتهای مملو از باتری های قابل شارژ تا جاه طلبی های جهانی برای سلطه بر بازار خودرو خواهیم داشت؛
چرا باید بی وای دی را جدی گرفت؟
شرکت چینی بی وای دی که زمانی تنها تولید کننده باتری های قابل شارژ بود، امروز به یکی از بزرگ ترین بازیگران صنعت خودرو جهان بدل شده است. این برند نه تنها به رقابت با تسلا پرداخته، بلکه جاه طلبی های آن شامل غول هایی مانند تویوتا نیز می شود. بی وای دی در نزدیکی ژنگژو کارخانه وسیعی دارد که مساحتی معادل ۱۰.۶ کیلومتر مربع (نزدیک به ۱۵۰۰ زمین فوتبال) را در بر می گیرد، در حال حاضر بی وای دی قادر است هر دقیقه یک خودرو تولید کند. کارخانه از چهار پردیس صنعتی تشکیل شده و دارای امکاناتی مانند پیست مسابقه، مونوریل اختصاصی و حتی رستوران زنجیرهای KFC است. فقط در سال گذشته، این کارخانه که از سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده، بیش از ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.
تاریخچه خارج از صنعت خودرو
بی وای که نام آن مخفف رویایت را بساز است، در سال ۱۹۹۴ با تمرکز به تولید باتری های قابل شارژ تأسیس شد. تا سال ۲۰۰۳ هیچ ارتباطی با صنعت خودرو نداشت، اما پس از ورود به این حوزه، با تولید نخستین خودروی خود به نام F۳ در سال ۲۰۰۵، سر و صدای زیادی به پا کرد. این برند در سال ۲۰۰۸ نخستین خودروی پلاگین هیبریدی تولید انبوه جهان، یعنی F۳DM را معرفی کرد. همین نوآوری باعث شد سرمایه گذار معروف، وارن بافت، سهمی از این شرکت را خریداری کند. از آن زمان، بی وای دی وارد حوزه های دیگری نظیر تولید اتوبوس های برقی، تاکسی های الکتریکی (مدل e۶) و همکاری با شرکت هایی مانند دایملر و تویوتا شد. همچنین در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه همه گیری کرونا، به بزرگ ترین تولید کننده ماسک جهان بدل شد.
یکی از مزیت های اصلی بی وای دی، استفاده از فناوری اختصاصی باتری LFP موسوم به Blade Battery است
براری در رقابت با پیشنه باتری سازی
یکی از مزیت های اصلی بی وای دی، استفاده از فناوری اختصاصی باتری LFP موسوم به Blade Battery است. این باتری نسبت به باتری های NMC هم ایمن تر و هم ارزان تر است، هرچند ممکن است راندمان پایین تری داشته باشد. امروزه این باتری ها نه تنها در محصولات خود بی وای دی بلکه در خودروهای برندهایی مانند تسلا، فورد، کیا، هیوندای و تویوتا نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که این شرکت خودروساز هنوز در ایمنی باتری به سطح قابل قبول نرسیده است.
در سال ۲۰۲۴ بی وای دی بیش از ۴.۲۷ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته که افزایشی بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است
بی وای دی در تعقیب تویوتا
در سال ۲۰۲۴ بی وای دی بیش از ۴.۲۷ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته که افزایشی بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد فروش آن در چین انجام می شود، اما این برند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از فروش خود را به بازارهای بینالمللی اختصاص دهد. مطابق تحلیلها، بی وای دی در مسیر تولید ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۵ و رسیدن به ۱۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد. رقمی که به رکورد ۱۰.۷ میلیونی تویوتا در سال ۲۰۲۴ بسیار نزدیک است.
حضور در بازار استرالیا در دستور کار
بی وای دی در سال های اخیر حضور پر رنگی در استرالیا داشته است. مدل Atto ۳، بهعنوان نخستین محصول این برند، با فروش بیش از ۱۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳، سومین خودروی الکتریکی پرفروش استرالیا شد. پس از آن مدل های Dolphin، Seal و اخیراً Sealion ۶ عرضه شدند. مدل Shark ۶ یک خودروی هیبریدی دوگانهسوز است که موفق به کسب عنوان خودروی سال استرالیا در ۲۰۲۴ شد. تا پایان ماه می ۲۰۲۵، این برند بیش از ۴۴ هزار دستگاه خودرو در بازار استرالیا فروخته است. هرچند این رقم قابل توجه است، اما همچنان معادل فروش دو ماهه برند تویوتا در این کشور به شمار می رود.
آینده خودروسازی در چین؟
بی وای دی دیگر تنها یک خودروساز چینی نیست؛ این شرکت در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان صنعت خودرو در جهان است. با سابقهای درخشان در فناوری باتری، گستره عظیم تولید و برنامهریزی دقیق برای بازارهای بین المللی، بی وای دی تهدیدی جدی برای تسلا، تویوتا و دیگر برندهای مطرح جهانی محسوب می شود. آینده ای که شاید در آن، برترین خودروهای جهان نه در آلمان یا ژاپن، بلکه در چین تولید شوند.
source