اولین نشست هم اندیشی «روایت تجربه» با حضور تعدادی از مدیران ادوار گذشته این مجموعه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست هم اندیشی مدیران ادوار گذشته دفتر موسیقی با عنوان «روایت تجربه» با حضور بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی، مریم نقیبی معاون دفتر موسیقی، اسحاق شکری مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، شجاعالدین میرطاووسی، محمد میرزمانی، محمدعلی خبری، احمد صدری، طاهر حجازی و پیروز ارجمند در دفتر موسیقی برگزار شد.
در این نشست صمیمانه، جمعی از مدیران پیشین حوزه موسیقی حضور داشتند و درباره چالشهای مدیریت فرهنگی و افقهای پیش رو سخن گفتند.
بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی در نشست هماندیشی مدیران ادوار پیشین دفتر موسیقی، با ابراز خوشحالی از تحقق یکی از آرزوهای قدیمیاش، بر لزوم بهرهبرداری از تجربه مدیران پیشین در مسیر توسعه موسیقی کشور تأکید کرد.
وی در ادامه گفت: از صمیم قلب خوشحالم و این توفیق را بزرگ میدانم، چون در خلوت خودم بارها به آن فکر کرده بودم که اگر روزی در این جایگاه قرار بگیرم، از تجربه مدیران ادوار گذشته دفتر موسیقی بهرهمند خواهم شد. البته در نظام جمهوری اسلامی، متأسفانه بهره کافی از تجربه مدیران پیشین برده نمیشود. مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی یک مدیریت نامتقارن و با همه جای دنیا متفاوت است؛ با مشکلات و مسائلی روبهرو هستیم که در هیچ کتاب مدیریتی درباره آن چیزی نوشته نشده، بنابراین تنها کسانی که این مسیر را طی کردهاند میتوانند درباره آن راهنمایی و تدریس کنند.
رضایی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۹ نفر مدیریت دفتر موسیقی را برعهده داشتهاند، گفت: اگر این عدد را در طول ۴۶ سال تقسیم کنیم، میانگین مدیریتی به حدود ۲ تا ۳ سال میرسد؛ این برای حوزهای که با چالشها و حساسیتهای جدی روبهروست، نگرانکننده است. این نشان میدهد که نمیتوان چندان به این جایگاه امیدوار بود و باید با درک محدودیت زمان، از فرصتها بیشترین بهره را برد.
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درگذشت زندهیاد مرادخانی گفت: خدا رحمت کند آقای مرادخانی را که با حضور بلندمدت خود در مدیریت فرهنگی، معنا و تداوم به آن دادند.
رضایی با ذکر نام مدیران پیشین، از محمد میرزمانی، محمدعلی خبری، شجاعالدین میرطاووسی، احمد صدری، پیروز ارجمند و سایر همراهان فرهنگی قدردانی کرد و گفت: همیشه نام جناب میرطاووسی را با احترام شنیدهایم و خوشحالیم که امروز در جمع ما هستند. از آقای صدری هم صمیمانه تشکر میکنیم که سه ماه مسئولیت سنگین دفتر موسیقی را در دوره انتقال برعهده داشتند، بهویژه در ایام برگزاری جشنواره چهلم موسیقی فجر.
وی اضافه کرد: امیدوارم این جلسات تداوم داشته باشد و یک گروه مجازی نیز برای همفکری و تبادل نظر میان ما شکل بگیرد. از همینجا قول میگیرم که حتی در ایام پرکار دفتر موسیقی، این ارتباط را حفظ کنیم، چرا که به محبت، حمایت و همراهی شما نیاز دارم.
شجاعالدین میرطاووسی با اشاره به خاطرات خود از سالهای ابتدایی انقلاب گفت: اولین کنسرت پس از انقلاب را با زحمت فراوان در سالن رودکی برگزار کردیم و مجوزش را گرفتیم. سرودهایی نظیر «ای ساربان» و «مرگ بر آمریکا» در آن دوره پخش شد. بلیتها را به همکارانمان در وزارت ارشاد میدادیم و تلویزیون آن را ضبط و پخش کرد. بعدها کمکم آواز شجریان به همراه نی در کنسرتها شنیده شد و مردم استقبال کردند.
وی افزود: شرایط آن دوران بسیار سخت بود و با چالشهای متعدد روبهرو بودیم، اما پایهگذاری فعالیتهای موسیقی در فضای رسمی کشور در همان زمان انجام شد.
محمدعلی خبری در این نشست گفت: در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ دفتر موسیقی با چالشهای جدی مواجه بود. از سال ۸۷ تا امروز، تنها در حوزه نمایش ۱۲ مدیر عوض شدهاند. نبود آرشیو تخصصی در موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی باعث شده هر مدیر از صفر شروع کند.
محمد میرزمانی ضمن تمجید از برنامههای رضایی در حوزه موسیقی گفت: ایشان ایدههای خوبی دارند؛ از جشنوارههای «عدالت» و «مقاومت» گرفته تا اکسپوهایی که سالها نظیرش نبود. همچنین راهاندازی «خیمه هنر» از جمله طرحهایی بود که انعکاس خوبی در جامعه هنری داشت.
طاهر حجازی سخنران بعدی بود که در این نشست صمیمانه گفت: هنرمند واقعی کسی است که عاشقانه در مسیر بماند، حتی اگر زخمی باشد. این جلسه که به همت جناب رضایی برگزار شده کار پسندیدهای است و امیدوارم در آینده با هدفمندی بیشتر برگزار شود.
احمد صدری نیز با اشاره به کوتاهترین دوره مدیریتش در دفتر موسیقی گفت: از مخاطبان قدیمی موسیقیام و سابقهام به دورههای فجر و صفهای طولانی بلیت برمیگردد. بعدها به تحریریه مجله «آهنگ» پیوستم و در حوزه موسیقی نواحی بهصورت تخصصی فعالیت کردم.
پیروز ارجمند از دیگر مدیران قبلی دفتر موسیقی در این نشست گفت: در شرایط فعلی حتی اگر وزارت ارشاد در حوزه موسیقی تعطیل شود، شاید امور راحتتر هم پیش برود. اما وظیفه ماست که به آقای رضایی کمک کنیم. باید به فکر درآمدزایی برای هنرمندان، ساخت تالارهای بزرگ، ایجاد مکتبخانههای موسیقی و مشارکت در تولید باشیم.
وی تأکید کرد: جایگاه مردم بهعنوان ضلع مهم مثلثِ مردم – دولت – هنرمند باید بیشتر دیده شود. خلأ در پخش و توزیع آثار کلاسیک هم باید جدی گرفته شود.
میرزمانی آخرین سخنران این نشست نیز گفت: بودجه دفتر موسیقی باید بودجه صیانت از موسیقی باشد، نه صرفا مصرف جاری. امروزه موسیقی در دست بازار است. باید تشکیلات را بهروز و بخش تولید را فعال کنیم. اگر تولید انجام نشود، موسیقی از بین میرود.
بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: مشکلات حوزه موسیقی کاملا ملموس هستند. برای ارتقای وزن این حوزه، امیدوارم با بهرمندی از پتانسیل مدیریتی بالای شما عزیزان بتوانیم گامهای مؤثری در مسیر پیشرفت موسیقی کشور برداریم.
source