فرارو- تلویزیونهای دوو و اسنوا که هر دو توسط گروه صنعتی انتخاب عرضه میشوند، به شکل کاملا اتفاقی از کار افتادهاند.
به گزارش فرارو؛ صاحبان این تلویزیونهای هوشمند گزارش دادهاند پس از آنکه پیامی روی یک صفحه آبی با مضمون «حساب کاربری بر روی تلویزیون ثبت نشده است»، به نمایش درآمد دسترسیهایشان به امکانات تلویزیون قطع شده. این ماجرا باعث شد شایعاتی مثل هک شدن دستگاهها به وجود بیاید اما شرکت انتخاب سرویس، به عنوان نماینده رسمی خدمات پس از فروش این دو برند، مشکل را ناشی از یک اختلال در فرآیند بهروزرسانی نرمافزاری دانست و به کاربران اطمینان داد خطری تهدیدشان نمیکند. این شرکت گفته تیم فنی مشغول کار روی یک آپدیت نرمافزاری جدید است و به زودی مشکل را برطرف میکند. هرچند ماهیت مشکل و نیاز فوری کاربران به استفاده از تلویزیون، باعث شده سراغ راهکارهای غیررسمی متعددی بروند که در شبکههای اجتماعی و انجمنهای آنلاین دست به دست میشود. به نظر شما کدامیک از آنها کارگشا هستند و راهحل درست چیست؟
راه حلهای غیررسمی برای رفع تعمیر تلویزیون دوو و اسنوا
در ۲۴ ساعت گذشته، چند راهحل در فضای مجازی مطرح شده و دست به دست میچرخد. بیایید به طور خلاصه ببینیم چه پیشنهادهایی مطرح شده و شانس موفقیت هر کدام چقدر است.
روش اول؛ ریست سختافزاری با کلیدهای فیزیکی
ابتدا تلویزیون را از پریز بکشید، حدود یک تا پنج دقیقه منتظر بمانید تا تمام خازنها و مدارهای داخلی به طور کامل تخلیه شوند. در حالی که دوشاخه هنوز به برق متصل نیست، دکمه پاور روی بدنه تلویزیون (نه روی ریموت کنترل) را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید.
در روش دیگری که توسط کاربران پیشنهاد شده، باید پس از اتصال مجدد تلویزیون به برق، دکمه پاور و دکمه کاهش صدا را به صورت همزمان برای چند ثانیه فشار دهید تا دستگاه وارد Recovery Mode شود.
احتمال موفقیت: این نوع ریست، که به آن پاور سایکل یا ریست سختافزاری گفته میشود، به پاک شدن حافظه پنهان (Cache) و دادههای موقت سیستمعامل کمک میکند. این کار باگهای نرمافزاری جزئی و هنگهای موقت را برطرف میکند. احتمال موفقیت آن متوسط ارزیابی میشود اما اگر مشکل اساسی باشد و به فایلهای سیستمی آسیبدیده در بخش احراز هویت سرورهای شرکت مربوط شود، این روش کارآیی ندارد.
ریسک: روی تمام تلویزیونهای هوشمند از جمله مدلهای مختلف اسنوا و دوو قابل اجراست و خطری برای دستگاه ایجاد نمیکند. در بدترین حالت، فقط تغییری رخ نمیدهد.
روش دوم؛ قطع اینترنت برای استفاده آفلاین از تلویزیون
راهکار ساده دیگری که برخی کاربران میگویند با موفقیت نسبی همراه شده، قطع کردن دسترسی تلویزیون به اینترنت است. کابل LAN را از پشت تلویزیون جدا کنید و برای قطع اتصال بیسیم، مودم اینترنت را خاموش کنید. حالا وقت ریست کردن تلویزیون است.
احتمال موفقیت: پیام «حساب کاربری ثبت نشده است» به وضوح از ایراد در یک فرآیند آنلاین و قطع ارتباط با سرورهای شرکت سازنده خبر میدهد. تلویزیون موقع راهاندازی تلاش میکند وضعیت حساب کاربری و لایسنس نرمافزار را از طریق اینترنت تأیید کند. وقتی اینترنت قطع باشد، سیستمعامل ممکن است این مرحله را نادیده گرفته و به کاربر اجازه دهد حداقل به صفحه اصلی و ورودیهای دستگاه وارد شود.
احتمال موفقیت این روش برای استفاده آفلاین از تلویزیون، زیاد است اما چون با یک راهحل موقتی سر و کار داریم و قابلیتهای هوشمند تلویزیون همچنان غیرفعال باقی میمانند.
ریسک: این راهکار ممکن است روی مدلهای قدیمی تلویزیون هوشمند اسنوا و دوو کار کند.
روش سوم؛ ریست فکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه
این گزینه به عنوان یک راهحل تهاجمیتر توسط برخی کاربران پیشنهاد شده است. منتها برای این کار ابتدا باید وارد منوی تنظیمات تلویزیون شد. از آنجایی که در این مشکل خاص، دسترسی به منو ممکن نیست چارهای جز استفاده از منوی ریکاوری (Recovery Mode) ندارید. روش ورود به این منو در مدلهای مختلف، تفاوت دارد اما معمولاً با کلیدهای ترکیبی (مانند پاور + ولوم بالا یا ترکیبات دیگر) هنگام روشن کردن دستگاه، ممکن است به خواستهتان برسید.
احتمال موفقیت: با بررسی نظرات کاربران، باید احتمال موفقیت این روش را پایین تا متوسط ارزیابی کنیم. اگر مشکل ناشی از یک فایل سیستمی باشد که در حافظه داخلی تلویزیون شما خراب شده، ریست فکتوری شاید آن را برطرف کند اما با توجه به بیانیه رسمی انتخاب سرویس که مشکل را به اختلال در بهروزرسانی نرمافزاری نسبت داده، نتیجه میگیریم ایراد از سمت سرورهای شرکت است. در این حالت، پس از ریست فکتوری و اتصال مجدد به اینترنت، تلویزیون دوباره با همان سرور ارتباط برقرار کرده و همان پیام خطا را به نمایش میگذارد.
ریسک: این قابلیت در تمام تلویزیونهای هوشمند وجود دارد اما فرآیند ورود به منوی ریکاوری در مدلهای مختلف اسنوا و دوو ممکن است متفاوت باشد و انجام نادرست آن منجر به مشکلات بیشتر خواهد شد.
فقط افرادی که شجاعتش را در وجود خود احساس میکنند میتوانند سراغ روش ریست سختافزاری بروند
بهترین راه حل رسمی برای مشکل تلویزیون دوو و اسنوا
راهکارهای غیررسمی همیشه جواب نمیدهند. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم فقط یک نقشه منطقی برای خروج از این بحران کار میکند و همان یکی هم دست شرکت خدمات است.
راه حل اصلی؛ منتظر آپدیت نرمافزاری رسمی بمانید
بهترین راهکار، عمل به توصیه شرکت انتخاب سرویس و انتظار برای دریافت آپدیت نرمافزاری جدید است. این آپدیت مستقیماً علت اصلی اختلال را هدف قرار میدهد. چه مشکل از سمت سرور باشد و چه یک باگ در نسخه فعلی سیستمعامل، آپدیت جدید آن را برطرف خواهد کرد.
راه حل موقت؛ استفاده آفلاین از تلویزیون تا زمان آپدیت
بهترین راهکار موقت تا زمان انتشار آپدیت، قطع اتصال تلویزیون به اینترنت است. اگر خوششانس باشید با خاموش کردن مودم یا جدا کردن کابل شبکه، فرصت پیدا میکنید از تلویزیون به عنوان یک نمایشگر عادی استفاده کنید. کنسول بازی PlayStation یا Xboxرا با کابل HDMI به تلویزیون متصل کنید یا فیلمها و سریالهای روی فلش مموری یا هارد اکسترنال را ببینید.
آخرین تلاش غیررسمی؛ امتحان ریست سختافزاری
فقط افرادی که صبر و حوصله ندارند یا شجاعتش را در وجود خود احساس میکنند به عنوان آخرین تلاش میتوانند سراغ روش ریست سختافزاری بروند. اگر این روش جواب نداد، دیگر سمت گزینه ریست فکتوری (بهخصوص از طریق منوی ریکاوری) نروید، مگر برای راهاندازی مجدد و از دست دادن تمام تنظیمات آماده باشید.
source