همشهری _ مهدی اسماعیل پور: این ایستگاه در خیابان آزادی هر روز محل رفتوآمد تعداد زیادی از مسافران است و یکی از درخواستهای مکرر و پرشمار مسافران ایجاد دسترسیهای جدید و تجهیز دسترسیهای قبلی به پلهبرقیهای بیشتر است. بخش اول این پروژه از اواسط بهمن سال گذشته آغاز شد و بخش دوم پروژه هم از اوایل همین ماه کلید خورده است. اما این پروژه چه مشخصاتی دارد و چه دستاورد و کارکردی برای شهروندان خواهد داشت؟
اتصال مستقیم خطوط۲و۴ با یک راهروی زیرزمینی
ورودی ایستگاه متروی شادمان در ضلع شمال خیابان آزادی قرار دارد و مربوط به خط۲ مترو است. این ایستگاه دهه۷۰ به بهرهبرداری رسیده و ورودی دیگر آن در سمت جنوب خیابان آزادی است و مربوط به خط۴ مترو است که سال۱۳۹۲ افتتاح شد تا یک ایستگاه تبادلی شکل بگیرد. اکنون دسترسی مستقیمی برای تبادل مستقیم مسافران خطوط۲و۴ در این ایستگاه وجود ندارد؛ درنتیجه مسافران برای تغییر خط باید تا سالن تقسیم بالا بیایند و پس از آن از طریق تنها ورودی محدوده، وارد خط دیگر شوند. این موضوع بهویژه در ساعتهای پیک و پرمسافر باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده است. حالا قرار است ازطریق یک گالری زیرزمینی (مسیر)، عرض خیابانهای آزادی و شادمان و ورودی خطوط۲و۴ در ایستگاه شادمان به یکدیگر متصل شود. همچنین با نصب ۱۰آسانسور جدید، تردد مسافران در ایستگاه متروی شادمان تسهیل و تسریع خواهد شد.
هم مسیر تبادل مسافر هم زیرگذر عابر پیاده
با ساخت راهروی زیرزمینی، دسترسی مستقیم مسافران از سمت شمال و جنوب خیابان آزادی به ورودی خطوط۲و۴ فراهم میشود. نخستین کارکرد این گالری جلوگیری از ازدحام مسافران در تغییر مسیر بین خطوط۲و۴ و کاهش فاصله آنها برای دسترسی به سکوهاست. بهاینترتیب دیگر لازم نیست مسافران برای تغییر خط مجددا تا سالن تقسیم بالا بروند و از آنجا دوباره به پایین برگردند. البته این پروژه فقط کار مسافران مترو را راحت نمیکند و یک ظرفیت جدید برای عابران پیاده نیز محسوب میشود و نقش زیرگذر عابر پیاده را هم ایفا خواهد کرد. این مسیر، تردد عابران پیاده در سطح معابر روزمینی اطراف ایستگاه شادمان را کاهش میدهد و مسافران و عابران پیاده برای گذر از عرض خیابان آزادی میتوانند از این مسیر مترویی بهعنوان زیرگذر عابرپیاده استفاده کنند.
پروژه تا پایان سال افتتاح میشود
حسن ایرانلو، مجری خط۴ متروی تهران:طرح بهینهسازی دسترسیهای مسافران خطهای۲و۴ در ایستگاه شادمان از مدتها قبل مدنظر شرکت مترو بود که بخش نخست آن در دهه فجر سال۱۴۰۳ به سرانجام رسید. بخش دوم پروژه شامل تامین دسترسیهای مناسب از هردو سکوی خط۴ به ۲سکوی خط۲ بلافاصله در دستورکار قرار گرفت که امیدواریم با تامین بموقع منابع مالی، امسال شاهد تکمیل پروژه در ایستگاه شادمان باشیم. سختی این پروژه آن است که با توجه به فعالبودن ایستگاه از هردو مسیر خطوط۲و۴، تمام عملیات اجرایی پروژه ساماندهی ایستگاه شادمان ازطریق حفاری شفت دسترسی صورت میگیرد که ملاحظات اجرایی خاص خودش را دارد.
source