در تابستان ۱۴۰۴، قیمت میوه و سبزی در مغازههای سطح شهر گاهی تا چند برابر بیشتر از نرخهای میادین مرکزی است. بررسیها نشان میدهد سود خرده فروشان به جای ۳۰ تا ۳۵ درصد، در مواردی تا ۱۲۷ درصد میرسد.
رویداد۲۴| بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت برخی میوهها در مغازهها تا بیش از ۵۰ درصد بالاتر از میادین عرضه میشود، در حالی که طبق قانون، خرده فروشان مجاز به اضافه کردن تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد سود به قیمت پایه هستند. به طور نمونه، هندوانه که در میدان میوه و تره بار کیلویی ۱۱ هزار تومان به فروش میرسد، در مغازهها با قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه میشود؛ یعنی بیش از ۱۲۷ درصد گران تر. یا گلابی که در میدان کیلویی ۱۰۳ هزار تومان قیمت دارد، در برخی مغازهها تا ۲۸۰ هزار تومان نیز فروخته میشود. سیب زمینی ۲۱ هزار تومانی میدان، در برخی خرده فروشیها تا ۴۲ هزار تومان نرخ گذاری شده است.
در مورد انگورها نیز شاهد اختلاف قابل توجه هستیم؛ انگور کندری در میدان ۱۰۴ هزار تومان است ولی در برخی مغازهها تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه میشود. انجیر سیاه نیز با نرخ ۱۳۰ هزار تومان در میدان، در خرده فروشیها تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
میوه فروشیها ویترین میچینند، اما قیمت نمیگویند
در اغلب خرده فروشیهای سطح شهر، از هر میوه تنها یک یا دو جعبه کوچک چیده شده، با میوههایی درشت و سالم که بیشتر به ویترین نمایشگاه شباهت دارند تا بازار خرید روزمره. با تنوعی نسبی، اما حجم عرضه به وضوح کمتر از سالهای گذشته. انگار این فروشگاهها برای نمایش به مشتریان خاص طراحی شدهاند، نه برای تامین نیاز عموم مردم و مشتریان عادی تنها باید از پشت ویترین نگاه کنند. قیمت میوهها روی سبدها درج نشده و فروشندگان نیز تمایلی به اعلام قیمت ندارند. تنها باید بیدغدغه از قیمت، خرید کنی و بروی. نه بپرسی، نه مقایسه کنی، و نه چانه بزنی. موضوعی که نه تنها مقایسه قیمتها را برای مشتری دشوار میکند، بلکه زمینه را برای گران فروشیهای سلیقهای و بی ضابطه فراهم کرده است.
بازار میوه و سبزیجات، زیر فشار دلالها
در یکی از مغازههای خرده فروشی سطح شهر، فروشنده میگوید اکثر میوههایی که اینجا داریم تولید خود ایران هست. صادراتی هم داریم؛ مثلا انبه و آناناس. ولی بقیه اش داخلی است. مشکل اصلی، دلالها هستند. اگر جمع شوند، قیمتها پایینتر میآیند.
میوههایی که در واقع باید زود فروخته شوند و بروند
در فروشگاههای میوه و تره بار در سطح شهر هم همه چیز هست؛ از هندوانه و انگور گرفته تا انجیر و توت فرنگی، اما کیفیت نه آن چنان که چشم را بگیرد. بسیاری از میوهها کوچکاند، گاه بخشی از آنها له شده یا ضرب خورده است، پوست برخی میوهها چروک دارد و چنگی به دل نمیزنند. سبدهای انباشته، بیشتر به فروش فوری میمانند تا انتخاب با وسواس، میوههایی که در واقع باید زود فروخته شوند و بروند.
source