گزارشی از دهمین روز جشنواره هجدهم موسیقی جوان
دهمین روز جشنواره هجدهم موسیقی جوان با فقدان درگذشت یکی از استادان و داورانش در بخش موسیقی نواحی کردستان همراه بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران به نقل از روابط عمومی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دهمین روز از این جشنواره روز گذشته با اختصاص به ساز سنتور در تالار رودکی برگزار شد.
پیش از آغاز اجراهای شرکت کنندگان در رده سنی الف، داوران این بخش همچون مینا افتاده، نادر سینکی و پویا سرایی در پشت صحنه تالار حاضر شدند و با نوازندگان این بخش دیدار و گفتگو کردند. در ادامه داوران وارد سالن اجرا شدند و مینا افتاده خطاب به خانوادههای حاضر در سالن گفت: از همه شما عزیزان قدردانی می کنیم که فرزندانتان را برای قرار گرفتن در مسیر درست موسیقی هدایت و حمایت می کنید. در این جشنواره برنده شدن ملاک نیست حضور و اجرا در این صحنه بسیار با اهمیت است و امیدوارم تمامی جوانان و نوجوانان شرکت کننده بدرخشند.
بعد از صحبتهای مینا افتاده شرکت کنندگان با حضور در صحنه رپرتوار اجرایی خود را برای داوران نواختند.
در حاشیه داوری ساز سنتور مینا افتاده، داور هجدهمین جشنواره موسیقی جوان و مدرس درباره تأثیر این جشنواره بر جریان موسیقی کشور و وضعیت کیفی آثار ارائهشده سخن گفت. او با تأکید بر اهمیت کشف استعدادها در سنین پایین، بر لزوم ایجاد بسترهای حمایتی برای ادامه مسیر هنری برگزیدگان این جشنواره تأکید کرد.
مینا افتاده، داور جشنواره موسیقی جوان و نوازنده و مدرس سنتور درباره اهمیت این جشنواره توضیح داد: به نظر من جشنواره موسیقی جوان بسیار ارزشمند است، چرا که باعث تشویق جوانان و کشف استعدادهای تازه میشود. اما متأسفانه پس از پایان جشنواره، بسیاری از این استعدادها رها میشوند. بارها مطرح شده که باید فرصتهای اجرایی، کارگاهها و کلاسهای متعدد برای این هنرجویان فراهم شود، اما در عمل کمتر چنین حمایتی صورت گرفته است. کشف استعدادها ارزشمند است، اما استمرار حمایت از آنها اهمیت بیشتری دارد.
او ادامه داد: در بخش گروه «الف» (تا ۱۸ سال) تنها در رشته سنتور حدود ۱۵۰ شرکتکننده حضور داشتند که این رقم چشمگیر است. بررسی تکتک آثار کار دشواری است، زیرا داور همیشه نگران است که مبادا حقی از کسی ضایع شود. اما هرچه سنین بالاتر میرود، تعداد شرکتکنندگان کاهش پیدا میکند؛ مثلاً در رده سنی ۲۲ تا ۲۳ سال تنها حدود ۱۵ یا ۱۶ نفر شرکت داشتند. این در حالی است که این گروه سنی نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند، چرا که بسیاری از آنها دانشجوی موسیقیاند یا با جدیت در مسیر موسیقی ایرانی تلاش میکنند.
افتاده در خصوص نقش جشنواره در استعدادیابی و تقویت جریان موسیقی نیز گفت: بیتردید جشنواره موسیقی جوان تنها جشنواره تخصصی در این حوزه است و نقش مهمی در کشف استعدادها داشته است. اما پرسش اینجاست که پس از کشف، چه اقدامی برای این هنرجویان صورت میگیرد؟ همین که آنها در زمینه موسیقی ایرانی تشویق میشوند، بسیار ارزشمند است؛ چرا که متأسفانه اقبال به موسیقی ایرانی نسبت به موسیقی کلاسیک در هنرستانها و دانشگاهها کمتر شده است. این جشنواره فرصتی عالی است، اما باید در ادامه با ایجاد گروهها و فراهم کردن امکانات حمایتی مسیر آنها هموار شود.
او در خصوص افزایش سطح کیفی آثار در این چند سال هم بیان کرد: در دورههای نخست تعداد شرکتکنندگان محدود بود و همه سازها در یک گروه داوری بررسی میشدند. اما به مرور با افزایش داوطلبان، تفکیک سازها ضرورت پیدا کرد. این روند نشاندهنده رشد کمی و کیفی جشنواره است. هرچه تعداد شرکتکنندگان بیشتر شد، سطح رقابت نیز بالاتر رفت و هنرجویان ناچار شدند برنامههای سنگینتری را آماده کنند. این موضوع کیفیت آثار را نسبت به سالهای ابتدایی به شکل محسوسی ارتقا داده است.
وی افزود: در سالهای ابتدایی، جشنواره کمتر شناخته شده بود و طبیعتاً جمعیت کمتری جذب میشد. خانوادهها هم کمتر تمایل داشتند فرزندانشان را به کلاس موسیقی بفرستند. اما امروز تقریباً همه خانوادهها به هر طریقی تلاش میکنند فرزندشان در کلاس موسیقی حضور داشته باشد و این تحول بسیار ارزشمند است. اگرچه دقیقاً سال آغاز جشنواره را به خاطر ندارم، اما گمان میکنم دهه ۸۰، حدود سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ بوده است. به هر حال، در سالهای نخست تعداد شرکتکنندگان بسیار محدود بود و همه داوران با هم در یک گروه سازها را بررسی میکردند. اما به مرور با اطلاعرسانی بهتر و افزایش اقبال عمومی، تعداد هنرجویان بیشتر شد و آن حس رقابتی میان جوانان باعث شد انگیزه و تلاش بیشتری برای محک زدن تواناییهای خود داشته باشند.
این مدرس سنتور در پایان درباره میزان گرایش به ساز سنتور بواسطه جشنواره موسیقی جوان گفت: همواره سازهایی مانند سنتور و تار بیشترین داوطلب را داشتهاند، چرا که از گذشته برنامه آموزشی مدون و قدرتمندی داشتهاند. حضور استادانی چون روحالله خالقی، ابوالحسن صبا و دیگر بزرگان باعث شد این سازها جایگاه ویژهای در نظام آموزشی موسیقی ایران پیدا کنند. در سالهای اخیر، سازهایی مانند کمانچه، عود و قانون نیز با استقبال بیشتری مواجه شدهاند. البته همیشه تنبک هم داوطلبان زیادی داشته، اما به دلیل ماهیت متفاوت این ساز، نمیتوان آن را مستقیماً با سازهای ملودیک مقایسه کرد. با این حال، این تنبکها نیز توانستهاند حضور خود را در جشنواره حفظ کنند و مشارکت داشته باشند.
*درگذشت استاد یاسینی
متاسفانه شامگاه شب گذشته سیدعلاالدین یاسینی داور بخش موسیقی کردستان و دف نواز برجسته موسیقی آیینی به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.
امروز در یازدهمین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کنندگان دربخش آواز در حضور حمیدرضا نوربخش،مظفر شفیعی و هنگامه اخوان و ساز نی در حضور زمان خیری ؛عبدالنقی افشارنیا و فرهاد زالی در جایگاه داور به اجرا خواهند پرداخت.
هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان تا ۲۶ شهریورماه در تالار رودکی در حال برگزاری است و علاقهمندان میتوانند این اجراها را از طریق نشانیهای زیر دنبال کنند:
https://www.aparat.com/nay_ir/live
https://www.instagram.com/nfym.iran
https://www.youtube.com/live/IeYX-OxUsCw?si=uTd1clF7YDvpifdX
source