Wp Header Logo 1302.png

همشهری آنلاین – زهرا بلندی: در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ شمسی، که خیلی از کتاب‌دوست‌ها و اهل قلم، به‌ویژه در تهران، با کمبود منابع، گرانی کتاب و نبود نشر حرفه‌ای روبه‌رو بودند، بعضی کتاب‌فروشی‌ها مثل گوتنبرگ، برای اینکه کتاب‌های دست‌دوم یا باقی‌مانده از انبارها را بفروشند، به روش کیلویی روی آوردند.
به این شکل که، کتاب‌بازها می‌توانستند با بودجه محدود، چند جلد کتاب بخرند و بعد در خانه آنها را یک به یک کشف کنند. به تدریج دیگر دکان‌های کتابفروشی هم به فروش کتاب کیلویی روی آوردند و طولی نکشید که پدیده خرید کتاب کیلویی هم میان کتاب‌بازها باب شد. در این دکان‌ها یک ترازو تعبیه کرده بودند و برای اولین‌بار در تهران به مشتریان به صورت کیلویی کتاب می‌فروختند.
در کنار این افراد کسانی هم بودند که کتاب را فقط برای زیبایی قفسه یا دکور محل کار می‌خواستند و بدون اینکه حتی جلدش را باز کنند آن را متری با این انگیزه که عطف همه کتاب‌ها رنگ خاصی مطابق رنگ دکوراسیون خانه یا محل کارشان باشد، می‌خریدند. هنوزم هستند کسانی که ادای کتاب بازها را درمی‌آورند و سراغ خرید متری کتاب می‌روند. کسایی که بیشتر دنبال منظره‌ هستند تا معنا.
جالب است که این رفتار هنوز هم ادامه دارد. برخی با ژست فرهنگی کتاب را به صورت متری یا کتاب‌هایی را که فقط جنبه جعبه‌های دکوراتیوی دارند برای زیبا کردن ظاهر خانه یا محل کارشان تهیه می‌کنند.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *