Wp Header Logo 1412.png


اگرچه مدت زمان معافیت تا اوایل سال آینده، کوتاه است، اما به دهلی نو فضای کافی می‌دهد تا فعالیت‌هایش را برای چند ماه ادامه دهد و سپس با توجه به وضعیت تحریم‌ها، پس از پایان معافیت، تصمیمات بیشتری بگیرد.

به گزارش ایسنا، دریافت معافیت، مایه آسودگی خاطر بزرگی است، زیرا توسعه بندر چابهار هم از نظر استراتژیک و هم از نظر اقتصادی برای هند اهمیت دارد. این امر به این کشور اجازه می‌دهد تا با دور زدن پاکستان، به افغانستان و آسیای میانه و تا روسیه و اروپا دسترسی پیدا کند.

هند و ایران در ماه مه گذشته، قراردادی ۱۰ ساله برای اداره و مدیریت بندر چابهار توسط هند که در نزدیکی مرز جنوب شرقی ایران با پاکستان واقع شده است، نهایی کردند. این قرارداد شامل سرمایه‌گذاری تقریبا ۱۲۰ میلیون دلاری هند و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر برای دریافت بدهی است. این قرارداد رسما توسط شرکت دولتی «ایندین پورتس گلوبال لیمیتد» (IPGL) هند و سازمان بنادر و دریانوردی ایران امضا شد.

آمریکا در سپتامبر امسال، اعلام کرد معافیت تحریم‌ها برای فعالیت در بندر چابهار ایران را که در سال ۲۰۱۸ صادر شده بود، از ۲۹ سپتامبر لغو خواهد کرد. پس از تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیت، وزارت امور خارجه هند در مورد اهمیت این پروژه با این کشور وارد مذاکره شد و خواستار تمدید معافیت شد.

یک منبع آگاه دیگر گفت: «فعالیت‌های هند در این بندر می‌تواند تا پایان دوره معافیت به راحتی ادامه یابد. پس از آن، هند بر اساس شرایط، گام بعدی را برخواهد داشت. در صورت ادامه تحریم‌ها، هند می‌تواند درخواست تمدید معافیت دیگری را مطرح کند.»

بر اساس گزارش بیزنس لاین، هند و ایران این بندر را به عنوان یک مرکز کلیدی برای کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر برای جابجایی بار میان هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا، با دور زدن پاکستان، در نظر گرفته‌اند.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *