به گزارش همشهری آنلاین، این مراسم با حضور گروهی از دانشجویان و رئیس سازمان صداوسیما در حالی آغاز شد که در ابتدای آن، بیانیه نماینده تشکلهای انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت اسلامی توسط یکی از دانشجویان با محتوای رکود محتواهای صداوسیما و لزوم بازسازی تصویر رسانه ملی قرائت شد.
جبلی در بخشهایی از سخنانش گفت: سؤال این است که جذب مخاطب چرا کاهش یافت؟ روند کاهش مخاطب صداوسیما از اوایل دهه ۹۰ شروع شد. دوستانی که به آمار مرکز تحقیقات ما اطمینان ندارند، میتوانند به آمارهای نظرسنجی پیش از دوره تحول مراجعه کنند. روند نزولی از حدود سالهای ۹۲ ـ ۹۱ آغاز و تا ۱۴۰۰ ادامه داشت؛ یعنی یک روند ۱۰ ساله کاهش. بخشی از این روند طبیعی و جهانی است؛ کاهش توجه به تلویزیون، رادیو و روزنامه در همه جای جهان دیده میشود. نسلهای جدید بهطور طبیعی به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی گرایش بیشتری دارند اما این تنها دلیل نبود. دلایل داخلی هم وجود داشت محتوای ما محدود شد به برخی تولیدات نمایشی بسیار محدود از نظر موضوعی و فراگیری.
رییس صداوسیما اظهار کرد: ما با کمک پیشکسوتان و کارشناسان ارتباطات و مسائل اجتماعی، آسیبشناسی کردیم و به راهکاری به نام سند تحول رسانه ملی رسیدیم. این سند مختصر، سه حوزه را هدف گرفته است: تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در سازوکار. در حوزه محتوا ما در بسیاری از عرصههای ضروری و روایتساز غفلت کرده بودیم. مثلاً دکتر حسین بهاروند، نخبه علوم زیستی جهان که در آستانه یک کشف بزرگ است، چقدر در رسانه ملی معرفی شده؟ چند نخبه مانند او در دانشگاه شهید بهشتی داریم که دربارهشان فیلم یا مستند ساختهایم؟ این یک نقص بود. در سند تحول، ۱۲ حوزه محتوایی مانند پیشرفت، تاریخ انقلاب، زن جوان مؤمن، جوان مومن انقلابی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی تعریف شده که پیشتر مورد غفلت یا پرداخت غلط قرار گرفته بودند.
جبلی افزود: چرا باید در دهه پنجم انقلاب، روایت دشمن از تاریخ پهلوی به روایت غالب تبدیل شود؟ چرا نسل جوان درباره سازمان مجاهدین خلق تصور درستی ندارد؟ به این دلیل که روایتسازی ما از تاریخ معاصر ضعیف بوده است. اما چرا این پرداختها را مردم ندیدند؟ وقتی رسانه مخاطب از دست داده، نمیتوان با یک سریال به تنهایی مخاطب را بازگرداند. به این دلیل که روایتسازی ما از تاریخ معاصر ضعیف بوده است. اما چرا این پرداختها را مردم ندیدند؟ وقتی رسانه مخاطب از دست داده، نمیتوان با یک سریال به تنهایی مخاطب را بازگرداند. باید بپذیریم که صداوسیما باید جایی باشد که سریالهایی مانند «ذهن زیبا» یا «بادار» ساخته و دیده شود. آیا صداوسیما مخاطب ندارد؟ به نظر ما دارد و امیدواریم بیشتر هم بشود. خبر خوش این است که روند نزولی که از ۹۲ تا ۱۴۰۲ ادامه داشت، در زمستان ۱۴۰۴شیب بسیار کمتری پیدا میکند و ما ناامید نیستیم.
source