به گزارش راهبرد معاصر، حسین پور فرزانه در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم درباره وضعیت بومی سازی قطعات هواپیما و ازسرگیری پروازها به سوریه و برقراری پرواز به مصر، اظهار کرد: تا قبل از تحریم ها می توانستیم از مراکز تعمیراتی هواپیما در سراسر دنیا استفاده کنیم. حدود دهه 40 شمسی یکی از مراکز بزرگ تعمیر و نگهداری هواپیما را راه اندازی کرده بودیم.امروز به لحاظ کادر فنی یکی از بهترین جاهای دنیا، هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروی انسانی و تجهیزات، قوانین و مقررات را قبل داشتیم باید بعد از انقلاب این مسئله را حل می کردیم.از 10 سال قبل هر موتور هواپیما که به خارج از کشور رفت، توقیف شد.الان موتور یک هواپیما ایرلاین خراب شود، نمی توانیم آنرا به خارج ارسال کنیم و باید در داخل تعمیر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تحریم ها مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و از منظر حقوق بشر نباید جان مسافران به خطر بیفتد، اظهار کرد: غربی ها موتور هواپیمای ایرلاین تجاری که با آن بیمار را جابجا می کند، توقیف می کنند. ایران ایر پروازهای اروپایی را انجام می داد و مواد اولیه داروسازی را به ایران منتقل می کرد. الان با تحریم ایران ایر، مجبوریم مواد اولیه داروسازی را با سختی فراوان تامین کنیم. آمریکا و اروپا چشمان خود را روی حقوق بشر بسته و مردم ایران را تحریم کرده اند.
پور فرزانه با تاکید بر این که تحریم هوانوردی مردم ایران را نشانه گرفته است، گفت: پس از تحریم ایران ایران با ایکائو مکاتبه و طرح شکایت کرده ایم، هنوز پاسخی دریافت نکرده این و منتظریم این موضوع به ریل اصلی خود برگردد.
وی با یادآوری اینکه 440 شرکت دانش بنیان صنعت هوانوردی فعالیت می کنند، اضافه کرد: برخی از این شرکت ها در حوزه های مختلف تعمیر و نگهداری هواپیما فعالیت دارند. در حوزه طراحی و ساخت نیز از دیگر حوزه های فعالیت شرکتهای دانش بنیان است. هر حال در تامین قطعه به بن بست می رسیم از توان شرکتهای داخلی استفاده می کنیم.
وی بیان کرد: وقتی نتوانیم هواپیما وارد کشور کنیم چاره ای جز حرکت به سمت طراحی و ساخت هواپیما نداریم. صنعت هوانوردی قابل تعطیل شدن نیست و باید پرچم آنرا بالا نگاه داریم. اگر تحریم ها امروز لغو شود، ترجیح ما این است که از کمپانی های اصلی نیازها را تامین کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش تعمیر و نگهداری به لحاظ سخت افزاری و نرم افزار در جایگاه خوبی قرار دازیم، گفت: در بخش بومی سازی، هر قطعه ای که به ما نداده اند، ساخته ایم.
وی در پاسخ به پرسش دوم تسنیم درباره پروازها به سوریه، مصر و لبنان، افزود:پروازها به لبنان که بزقر است و مشکلی در این زمینه نداریم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:برای برقراری پرواز به مقاصد یک کشور، باید مجوزهای لازم صادر و اجازه این کار را بدهند. زمانیکه مناقشه و اتفاقی شبیه آنچه که سوریه دیدیم، روی می دهد، این کشور باید آمادکی لازم برای ازسرگیری پروازها را داشته باشد.
پور فرزانه بیان کرد: در رابطه با پروازها به دمشق و لاذقیه به ما اعلام شده که تا 22 ژانویه معلق است. به محض اینکه سوریه برای برای این پروازها اعلام آمادگی کند، بلافاصله آنرا برقرار می کنیم.
وی تاکید کرد: در مجموع منعی برای انجام پرواز به سوریه نداریم مگر اینکه این کشور اعلام کند.
صانعی سرپرست امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره پرواز سوریه گفت: در زمان وقوع بحران در سوریه، با مجوزهای خاص پرواز داشتیم.درباره برقراری پروازها به مصر نیز یکی الزامات توافقات فی مابین دو کشور است. یکی از الزامات این کار ویزای توریستی که از حیطه وظایف سازمان خارج است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای این نشست اظهار کرد: هواپیمایی کشوری دو ستون امنیت پرواز و ایمنی پرواز را دارد. بر اساس ایمنی پرواز ساختار سازمان هواپیمایی کشوری طراحی شده است. پرواز ایمن مستلزم آن است که قوانین هوانوردی عمومی را رعایت کنیم که شامل کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری است.
پورفرزانه ادامه داد: موضوعات خلبان، کرو پرواز، فرودگاه، تعمیر هواپیما و… در حوزه سخت افزاری است. در امنیت پرواز یک واحد تخصصی از موضوعات مختلف در بازرسی و… وجود دارد. در این دو حوزه ایکائو بازرسی های مستمری را از سازمان هواپیمایی کشوری انجام می دهد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: به دلیل اینکه از ارتباط مستقیم با کمپانی های هواپیماساز محروم هستیم و این شرایط سخت تر هم می شود، ناچاریم با روش های غیرمستقیم نیازهای حملونقل هوایی کشور را تامین کنیم.
پور فرزانه در ادامه با بیان اینکه مجبوریم از اقتصاد هوانوردی مراقبت کنیم، گفت: به لحاظ مالی تحریم های سنگینی بر ایران تحمیل شده است در بخش اقتصاد هوانوردی باید از ایرلاین های داخلی حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه هوانوردی، صنعت لوکسی نیست، گفت: این بخش موتور و پیشران توسعه کشور است./ تسنیم
source