Wp Header Logo 71.png
آزمایش پاپ اسمیر (یا تست پاپ اسمیر) سریع است و معمولاً آسیبی ندارد. تست پاپ برای غربالگری  سرطان دهانه رحم استفاده می شود . یک ارائه دهنده می تواند سلول های دهانه رحم شما را   زیر میکروسکوپ بررسی کند و تغییرات غیر طبیعی در سلول ها را بررسی کند ( دیسپلازی دهانه رحم) و سلول های پیش سرطانی یا سرطانی. اگر موردی پیدا شد، می توان آزمایش های بیشتری را برای  تشخیص سرطان انجام داد . 
در این مقاله به چرایی استفاده از پاپ، آنچه در طول آزمایش پاپ اسمیر باید انتظار داشت، مدت زمانی که پاپ اسمیر طول می‌کشد و چگونگی درک نتایج آزمایش پاپ اشاره می‌کنیم.
همراه کالازم باشید.

چرا پاپ اسمیر انجام می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر به ارائه دهندگان کمک می کند تا تغییرات غیرطبیعی دهانه رحم را تشخیص دهند که در برخی موارد ممکن است نشان دهنده احتمال ایجاد سرطان باشد یا اینکه سرطان قبلاً ایجاد شده است. 2 در بسیاری از موارد، شناسایی و درمان سرطان در حال توسعه قبل از اینکه فرصتی برای انتشار به خارج از دهانه رحم داشته باشد، امکان پذیر است. پاپ اسمیر معمولا به عنوان بخشی از  معاینات منظم لگن انجام می شود .
نام تست پاپ اسمیر به نام جورج پاپانیکولائو، پزشک یونانی که این روش را در اوایل دهه 1940 ابداع کرد، گرفته شده است.
چرا پاپ اسمیر انجام می شود؟

چرا پاپ اسمیر انجام می شود؟

برای افراد خاص، سلول های گرفته شده در طی آزمایش پاپ اسمیر نیز می توانند برای گونه های پرخطر  ویروس پاپیلومای انسانی آزمایش شوند. (HPV)، که می تواند باعث سرطان های مختلف شود. 
بیش از 100 گونه از این ویروس وجود دارد، اما همه آنها باعث بیماری نمی شوند. حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم توسط HPV 16 و HPV 18 ایجاد می شود و 20 درصد دیگر از سرطان های دهانه رحم مربوط به عفونت با HPV 31، 33، 34، 45، 52 و 58 است .
هیپوکسمی چیست؟ علل احتمالی، تشخیص، عوارض و درمان موثر

چه زمانی باید تست پاپ اسمیر انجام داد؟ 

آزمایش پاپ یک آزمایش غربالگری است، بنابراین دستورالعمل‌های خاصی در مورد اینکه چه کسی باید این آزمایش را انجام دهد، در چه سنی باید آزمایش شود و چند وقت یک‌بار نیاز به آزمایش بر اساس حقایق خطر وجود دارد.
از سال 2023، توصیه های فعلی برای غربالگری سرطان دهانه رحم و غربالگری HPV از سوی کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG) عبارتند از:
زنان 21 تا 29 ساله باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ را به تنهایی انجام دهند (اما نباید از نظر HPV آزمایش شوند).
زنان 30 تا 65 ساله باید هر پنج سال یک بار تست پاپ و تست HPV (تست همزمان) انجام دهند. همچنین انجام تست پاپ اسمیر به تنهایی هر سه سال یک بار قابل قبول است، اگرچه ACOG برنامه پنج ساله آزمایش همزمان را ترجیح می دهد.
زنان بالای 65 سال در صورتی که سابقه سلول‌های غیرطبیعی متوسط ​​تا شدید دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم نداشته باشند  و  یا سه تست پاپ‌ آزمایش منفی پشت سر هم داشته باشند یا دو تست پشت سر هم نتیجه منفی داشته باشند، می‌توانند انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند. 10 سال گذشته، با آخرین آزمایش انجام شده در پنج سال گذشته.
اگرچه این توصیه ها به همه زنان اشاره دارد، اما برخی از عوامل خطر سرطان دهانه رحم وجود دارد که ممکن است انجام مکرر پاپ اسمیر را مهم کند، مانند:
داشتن سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم
تشخیص سرطان دهانه رحم یا آزمایش پاپ اسمیر که سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد
عفونت توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
سیستم ایمنی ضعیف (به عنوان مثال، از پیوند عضو، شیمی درمانی، یا کورتیکواستروئیدها)
شروع زودهنگام فعالیت جنسی (رابطه)
شرکای جنسی متعدد
یک عفونت مقاربتی، مانند تبخال تناسلی یا کلامیدیا
سرطان قبلی دستگاه تناسلی
سیگار کشیدن 
قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول(DES) قبل از تولد (دارویی که اغلب برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می شد تا زمانی که تحقیقات نشان داد زنان متولد شده از افرادی که DES مصرف می کردند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. در سال 1971، سازمان غذا و داروی ایالات متحده به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه کرد که تجویز DES را متوقف کنند. در دوران بارداری) 
اگر هیسترکتومی کرده اید، بسته به اینکه دهانه رحم شما برداشته شده باشد، ممکن است نیاز به انجام تست پاپ داشته باشید. سلول‌های دهانه رحم می‌توانند بعد از جراحی در بالای واژن باقی بمانند و اگر سابقه تغییرات متوسط ​​تا شدید دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم دارید، ACOG توصیه می‌کند که طبق برنامه‌ای که ارائه‌دهنده برای شما تعیین می‌کند به انجام آزمایش پاپ ادامه دهید.
چه زمانی باید تست پاپ اسمیر انجام داد؟ 

چه زمانی باید تست پاپ اسمیر انجام داد؟

خطرات و موارد منع مصرف

انجام تست پاپ اسمیر هیچ خطر فیزیکی عمده ای ندارد. این آزمایش حتی زمانی که باردار هستید بسیار ایمن است. به شما و جنین آسیبی نمی رساند. اگر واقعیت داشته باشد، ممکن است آزمایش پاپ را به عنوان بخشی از اولین ویزیت روتین قبل از تولد خود انجام دهید.
پس از پاپ، ممکن است کمی ناراحتی و لکه‌های خفیف ناشی از سوابی که دهانه رحم را می‌تراشد، داشته باشید. 

قبل از آزمون

به خاطر داشته باشید که در صورت قاعدگی، زمان انجام تست پاپ اسمیر مهم است. وقتی پریود می‌شوید، خون و سایر بافت‌ها می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند. اگر پزشک شما توصیه دیگری نکرده باشد، بهتر است آزمایش پاپ اسمیر را برای یک تا دو هفته پس از انتظار قاعدگی یا پنج روز پس از پایان قاعدگی برنامه ریزی کنید.
اگر سیکل شما غیرقابل پیش بینی است و زمانی که موعد قرار ملاقات دارید شروع به  پریود می کنید  ، در اسرع وقت با دفتر ارائه دهنده خود تماس بگیرید. ممکن است به شما توصیه شود که دوباره برنامه ریزی کنید، اگرچه برخی از ارائه دهندگان آزمایش پاپ اسمیر را در صورتی که جریان خون شما بسیار کم باشد، انجام می دهند.
علاوه بر خون و بافت قاعدگی، موارد دیگری وجود دارد که می‌تواند با پوشاندن سلول‌های غیرطبیعی در دقت تست پاپ اختلال ایجاد کند:
آمیزش جنسی:  در طول 48 ساعت قبل از قرار ملاقات، رابطه جنسی نداشته باشید.
اسپرم کش ها (فوم ها، ژله ها یا سایر محصولات ضد بارداری):  اگر رابطه جنسی ندارید، بعید است که از  اسپرم کش استفاده کنید ، اما نباید این کار را تا 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر انجام دهید.
روان کننده های واژن:  حداقل 48 ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر از لوبر استفاده نکنید.
تامپون:  تامپون را تا 48 ساعت قبل از پاپ خود قرار ندهید.
دوش واژینال:  دوش کردن  هرگز توصیه نمی شود، اما در صورت انجام، مطمئن شوید که حداقل سه روز قبل از قرار ملاقات خود را متوقف کنید.
اگر این دستورالعمل ها را فراموش کردید و در دو روز قبل از قرار ملاقات، مقاربت، دوش یا استفاده از هر چیزی در واژن داشتید، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید تا ببینید آیا می توانید دوباره وقت بگذارید. اگر مجبورید قرار ملاقات را نگه دارید، به ارائه دهنده خود در مورد اختلاط صحبت کنید.

آزمایش پاپ اسمیر چقدر طول می کشد؟

اگرچه آزمایش پاپ اسمیر تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد، کل مدت زمانی که در قرار ملاقات خود هستید کمی طولانی تر خواهد بود – به خصوص اگر آزمایش را به عنوان بخشی از  معاینه منظم زنان خود انجام دهید . یک ساعت معمولا زمان کافی برای برنامه ریزی است. 
اگر این اولین بازدید شما از ارائه‌دهنده است، ممکن است از شما خواسته شود که 15 دقیقه یا بیشتر زودتر از موعد برای پر کردن فرم‌های بیمار جدید، فتوکپی کارت بیمه سلامت برای پرونده‌هایتان و رسیدگی به پرداخت مشارکت بیمه‌تان بخواهید. اگر یکی دارید
واژینوز باکتریایی چیست؟ چگونه می توان از این نوع عفونت واژن خلاص شد؟!

تفسیر نتایج

به گفته  دفتر سلامت زنان ، معمولاً یک تا سه هفته طول می کشد تا نتایج آزمایش پاپ اسمیر به دست آید.
اگر سه هفته گذشت و هنوز نتیجه آزمایش را دریافت نکردید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. در حالی که برخی از ارائه دهندگان در صورت طبیعی بودن نتایج با شما تماس نخواهند گرفت، تصور نکنید که “هیچ خبری خبر خوبی نیست.” اگر در مورد سیاست دفتر مطمئن نیستید، با آنها تماس بگیرید.
نتیجه یا مثبت یا منفی خواهد بود. نتایج منفی به این معنی است که هیچ نشانه ای از دیسپلازی دهانه رحم وجود ندارد. نتایج مثبت به این معنی است که سلول های غیر طبیعی شناسایی شده اند. اگر مثبت باشد، ارائه‌دهنده شما احتمالاً دستورالعمل‌هایی را در مورد اقدامات بعدی ارائه خواهد کرد. 
نتیجه غیر طبیعی پاپ همیشه به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان است. به یاد داشته باشید که پاپ یک آزمایش غربالگری است نه یک روش تشخیصی. در واقع، بیشتر پاپ های غیر طبیعی به دلیل سرطان نیستند.
تفسیر تست پاپ اسمیر

تفسیر تست پاپ اسمیر

نتایج مثبت (غیر طبیعی)

چهار نوع نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر وجود دارد:
سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASCUS):  این نتایج نشان می دهد که سلول های سنگفرشی کمی غیرطبیعی وجود دارد – سلول های نازک و مسطحی که در سطح دهانه رحم رشد می کنند. با این حال، تغییرات در این سلول ها به وضوح نشان دهنده سلول های پیش سرطانی نیست. اگر ارائه دهنده شما نگران است، ممکن است از شما بخواهند که آزمایش دیگری انجام دهید. 
ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی: این عبارت نشان می دهد که سلول های نمونه ممکن است پیش سرطانی باشند. احتمالاً باید آزمایش‌های بعدی انجام دهید تا بیشتر در مورد معنای این نتیجه بدانید.
سلول های غده آتیپیک (AGC):  این نتیجه به این معنی است که سلول ها کمی غیر طبیعی به نظر می رسند، اما مشخص نیست که آیا سرطانی هستند یا خیر. آزمایشات بیشتر مورد نیاز است.
سرطان سلول سنگ‌فرشییا آدنوکارسینوماسلول ها:  این نتیجه به این معنی است که احتمال وجود سرطان بسیار زیاد است. ارائه دهنده شما احتمالاً می خواهد فوراً شما را برای انجام آزمایشات بیشتر ببیند.

نتایج غلط

مثبت و منفی کاذب با هر آزمایشی امکان پذیر است، به همین دلیل است که انجام آزمایشات معمول مهم است. همچنین تشخیصی به نام “غیر رضایت بخش ” وجود دارد که می تواند در موارد زیر رخ دهد:
سلول های بسیار کمی جمع آوری شد.
شما فقط تعداد کمی سلول غیر طبیعی دارید.
سلول های خونی یا التهابی در نمونه، سلول های غیرطبیعی را پنهان کردند.
اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر “نامطلوب” بود، توصیه می شود این تست را در دو تا چهار ماه تکرار کنید.
افرادی که نتایج منفی کاذب دریافت می کنند ممکن است در نهایت آزمایشات بعدی برای تایید سرطان دهانه رحم یا درمان آن را دریافت نکنند. همچنین ممکن است نتایج پاپ مثبت کاذب باشد، در این صورت ممکن است آزمایش‌های غیر ضروری و حتی درمان انجام شود.
سندرم دیسترس حاد تنفسی (سندرم ARDS ) چیست؟ علل علائم و درمان موثر

سخن آخر

تست پاپ اسمیر بهترین راه برای غربالگری سلول های غیرطبیعی دهانه رحم است که می توانند سرطانی یا پیش سرطانی باشند و همچنین برای شناسایی گونه های خاصی از HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. 
تست پاپ سریع و بدون درد است و خطرات جدی ندارد، اگرچه هنوز هم می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد. از آنجایی که نیاز به افشای واژن و قرار دادن دستگاه های پزشکی در قسمتی از بدن شما دارد، آزمایش پاپ اسمیر می تواند منبعی برای اضطراب باشد، به خصوص اگر قبلا هرگز چنین آزمایشی نداشته اید. 
خوشبختانه، این روش فقط چند دقیقه طول می‌کشد و بیشتر افراد فقط باید هر سه سال یک بار آن را انجام دهند. اگر نتایج پاپ شما غیرطبیعی باشد، لزوماً به این معنی نیست که سرطان دارید. با این حال، ارائه‌دهنده شما می‌خواهد برای اطمینان بیشتر، احتمالاً با آزمایش پاپ دیگر یا آزمایش‌های مختلف، پیگیری کند.
ممنون که کالازم را همراهی کردید.
شما چه نکات دیگری درباره تست پاپ اسمیر می دانید؟ لطفا نظرات  خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *