Wp Header Logo 1796.png

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از شهروندان ساکن منطقه جنگ‌زده، که محل کسب‌وکارش در جریان جنگ 12 روزه آسیب جدی دیده، در گفت‌وگو با رکنا می‌گوید: «دقیقاً ساعت سه و هشت دقیقه بامداد، در آخرین روز جنگ، کوچه‌ ما هدف حمله اسرائیل قرار گرفت. تنها دو پلاک آن‌ طرف تر از محل ما مورد اصابت قرار گرفته بود، اما کوچه‌مان به‌شدت آسیب دید. ما ساکن ساختمانی پنج‌طبقه با 10 واحد هستیم و حالا دیوارهای طبقه پنجم دیگر استحکام لازم را ندارند. از همان روزهای ابتدایی پیگیر بودم تا نظام مهندسی کارشناسی برای بررسی استحکام بنا بفرستد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «در روزهای نخست، مرتب بین نهادها پاسکاری می‌شدیم. نظام مهندسی ما را به مدیریت بحران ارجاع داد، چند روز بعد گفتند بنیاد مسکن مسئول رسیدگی است. حدود 10 روز رفت‌وآمد با کارشناسان بنیاد مسکن داشتیم و مدارک زیادی ارائه کردیم؛ اما در نهایت اعلام کردند موضوع به آنها مربوط نمی‌شود و باید به شهرداری منطقه مراجعه کنیم.»

این شهروند با ناراحتی می‌افزاید: « به شهرداری مراجعه کردیم و دوباره از اول همه مدارک را تحویل دادیم ضمن اینکه در  شهرداری، برخورد مناسبی با مردمی که زندگیشان از دست رفته است انجام نمی شود. همان روز، یک پیرمرد و پیرزن پیش از من آنجا بودند. کارمندان شهرداری بدون کوچک‌ترین درکی از شرایط آنها، برخورد می کردند. در حالی که این افراد نه‌تنها سالمند بودند بلکه خانه و زندگی‌شان را از دست داده بودند.»

وی تاکید داشت : «در شهرداری ، آن روز به ما گفتند به مدیریت بحران بروید. رفتیم مدیریت بحران و آنجا به ما گفتند  اصلا اطلاعی از این مهم نداریم و دستور العمل مشخصی به ما داده نشده است. باید صبر کنید. این صبر کردن به کسانی گفته می شود که زندگی و کار و روانشان از بین رفته است.»

او تاکید می‌کند: « ما کاملا شوکه‌ایم. همکارانم همچنان از خانه کار می‌کنند. ضرر زیادی به ما وارد شده است؛ بخش بین المللی کارمان کاملا متوقف شده است. چندین شرکت دیگر هم که در ساختمان ما بودند همه کارشان متوقف شده است.»

او در ادامه به تجربه جدیدی اشاره می‌کند: «چند روز پیش دوباره با ما تماس گرفتند و خواستند مدارک ببریم به مرکزی دیگر و آنجا به ما گفتند که شورای شهر قرار است جلسه بگذارد … مالکان تقریبا همه بودند و اکثر از پاسکاری ها خسته شده اند.»

پنجشنبه یکی از نیروهای شهرداری آمد سر ساختمان و گفت که برای برآورد خسارت آمده‌ام. اعلام کرد که مشاعات ساختمان آسیب دیده، اما وقتی درباره هزینه‌های بازسازی نمای ساختمان صحبت کردیم و من گفتم حداقل ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: با ۵ میلیون جمع می‌شود! این در حالی است که ساختمان تا طبقه پنجم آسیب دیده و حتی می‌گویند هزینه داربست را هم خودمان باید پرداخت کنیم.»

او در پایان می‌گوید: «این وضعیت واقعا نگران‌کننده است. ما هم آسیب دیده‌ایم و هم در روند رسیدگی آسیب‌دیده‌تر می‌شویم.»

شهروندانی که در جنگ 12 روزه دچار خسارت شدند، به شهرداری منطقه خود مراجعه کنند

در این‌باره، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رکنا توضیح داد: «دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است. شهروندانی که در جریان جنگ اخیر دچار خسارت شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه خود، موضوع را پیگیری کنند. در این دستورالعمل، وظایف مشخصی برای مناطق تعریف شده است و شهرداری موظف است بر اساس آن، اقدامات لازم را انجام دهد.»

هنوز گزارش دقیق و کاملی در خصوص ساختمان های آسیب دیده از جنگ توسط شهرداری به شورای شهر نرسیده است

او ادامه داد: «افرادی که متضرر شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه، مشکل خود را پیگیری کنند. برآورد خسارات نیز در حال تکمیل است. شورای شهر نیز اختیارات و امکاناتی را در اختیار شهرداری تهران قرار داده است، اما تصمیم‌گیری نهایی زمانی انجام خواهد شد که این برآوردها کامل و جامع باشد. در حال حاضر، منتظریم ببینیم اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط شهرداری به چه شکل خواهد بود، چون هنوز گزارش کامل و دقیقی از سوی شهرداری به شورا ارسال نشده است.»

انتقاد از برخورد برخی کارکنان شهرداری / مهدی عباسی: باید با همدلی پاسخگوی مردم باشیم

عباسی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نیروهای شهرداری در مواجهه با شهروندان آسیب‌دیده از جنگ، رفتاری ناشایست دارند، گفت: «نمی‌توان گفت چنین برخوردی به‌صورت عمومی و گسترده رخ می‌دهد، اما آنچه مسلم است، این است که تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف‌اند، به‌ویژه در مواجهه با افرادی که خانه یا محل کسب‌وکارشان آسیب دیده، با نهایت صبوری، همراهی و همدردی برخورد کنند. وظیفه ما این است که روند رسیدگی به مسائل این افراد، تسکینی باشد بر رنج‌ها و آسیب‌هایی که دیده‌اند.»

این عضو شورای شهر در پایان تأکید کرد: «یکی از اولویت‌های ما سرعت عمل در رسیدگی به مشکلات است. با این حال، باید در نظر داشت که ساخت‌وسازها ترجیحاً توسط خود مالکان انجام شود تا مطابق با سلیقه و نیازشان باشد. اگر مالکین توان اجرای پروژه را نداشته باشند، شهرداری می‌تواند وارد عمل شود و پروژه را به انجام برساند. در این صورت، نتیجه کار هم باکیفیت‌تر خواهد بود و هم متناسب با خواسته ساکنان.»

اقراریان: مردم در روند بازسازی خانه های آسیب دیده از جنگ نباید میان نهادها سرگردان شوند

همچنین، در جلسه سیصد و چهل و دوم شورای شهر تهران، مهدی اقراریان، عضو شورا، نسبت به نبود وحدت رویه در روند بازسازی منازل آسیب‌دیده و برخی چالش‌های مربوط به پایانه جدید شرق تهران تذکر داد.

اقراریان در ابتدا ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه شهرداری در بازسازی منازل آسیب‌دیده در حوادث اخیر، خواستار تعیین الگوی مشخص برای مراجعه شهروندان شد. وی گفت: باید برای مردم شفاف و روشن مشخص شود که برای دریافت خدمات بازسازی، به کدام بخش مراجعه کنند و چه مدارکی لازم دارند. نباید شهروندان بین بخش‌های مختلف شهرداری و نهادها سرگردان شوند.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی متولی مشخص برای این مأموریت، افزود: چه این مسئولیت با سازمان نوسازی باشد، چه با مناطق شهرداری، باید یک نهاد واحد پاسخگو معرفی شود تا شورا هم بتواند از همان مسیر موضوع را پیگیری کند.

اقراریان همچنین اظهار داشت که گزارش‌هایی از ارجاع مکرر شهروندان بین بخش‌ها و درخواست مدارک متعدد دریافت کرده‌اند و خواستار تدبیری شد که مردم با حداقل مشکل بتوانند امور خود را پیگیری و حل‌وفصل کنند.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *