به گزارش بازار، آقای عادل پیرمحمدی با تشریح برنامههای توسعهای ایران خودرو، گفت: تمرکز اصلی ما بر توسعه محصول است و طی یک سال آینده، نخستین خروجی این توسعه، یعنی خودروهای هیبریدی، به بازار عرضه خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی، افزود: در تلاشیم تا مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به زیر ۵ لیتر در هر صد کیلومتر برسانیم.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه به زودی خودروهای هیبریدی وارد مدار تولید خواهند شد، افزود: این اقدام نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامههای تدوین شده، ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت نفت و سایر دستگاههای ذیربط، بتوانیم طی ۵ سال آینده مصرف سوخت کشور را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.
پیرمحمدی به برنامه ریزی تولید انبوه خودروهای هیبریدی با کمک وزارت نفت و وزارت صمت؛ گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی با عمر بالا را خواهیم داشت و این خودروها جایگزین خودروهای فرسوده خواهند شد.
وی همچنین از برنامه اسقاط ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و جایگزینی با خودروهای هیبریدی خبر داد و افزود: با اجرای این طرحها، میتوانیم طی ۵ تا ۶ سال آینده مصرف سوخت کشور را به سطوح پایینتری نسبت به وضعیت فعلی برسانیم و حتی به صادرکننده بنزین تبدیل شویم، در غیر این صورت واردات بنزین در سالهای آینده افزایش خواهد یافت که مطلوب کشور نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع افزایش کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت در محصولات جدید و با بن سازههای (پلتفرمهای) تازه، ملموستر خواهد بود و تلاش ما بر ارائه محصولاتی با سطح ایمنی بالاتر است.
پیرمحمدی همچنین از برنامههایی برای چابکسازی ساختار شرکت خبر داد و از کاهش اعضای هیئت مدیره بیش از ۲۰ شرکت از ۵ به ۳ عضو و ادغام شرکتهای موازی برای کاهش هزینهها خبر داد.
وی همچنین گفت: بهمنظور کاهش قیمت تمامشده، تلاشمان را بر خریدهای خارجی متمرکز کردهایم که خوشبختانه نتایج مثبتی حاصل شده است. امیدواریم با افزایش حجم تولید (تیراژ)، قیمت تمامشده را بیش از پیش کاهش دهیم.
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص زمان تولید نخستین خودروی هیبریدی به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو در اسفند سال گذشته، تمرکز ویژهای بر توسعه خودروها، به ویژه خودروهای هیبریدی و قوای محرکه آنها صورت گرفته است.
وی از برنامه تولید روزانه ۲ هزار دستگاه موتور برای خودروهای هیبریدی و همچنین گیربکسهای هیبریدی DHT (Dedicated Hybrid Transmission گیربکسی که به طور خاص برای خودروهای هیبریدی طراحی شده است) خبر داد و افزود: این برنامههای تولیدی نیازمند سرمایهگذاری بالایی است و از وزارت نفت درخواست کمک شده است.
پیرمحمدی با بیان اینکه سرمایهگذاری در این حوزه تضمین بازگشت سرمایه دارد، توضیح داد: به ازای هر خودروی هیبریدی که وارد بازار میشود، به دلیل کاهش مصرف بنزین، سرمایه بازمیگردد و این بازگشت سرمایه در حدود ۳ سال اتفاق میافتد.
وی در پایان ابراز داشت: نخستین خودروهای هیبریدی طبق برنامهریزیهای صورت گرفته از اسفند امسال به خط تولید خواهند رسید و تولید انبوه این خودروها از خرداد سال آینده آغاز خواهد شد.
افزایش قیمت خودروها؛ تعامل با مسئولان برای تثبیت قیمتها
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودروها نیز اعلام کرد: در حال تعامل با وزارت صمت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستیم و جلساتی برگزار میشود تا قیمتها به صورت تعاملی تثبیت شوند.
پیرمحمدی با اشاره به اینکه افزایش قیمتها بر اساس فرمول شورای رقابت حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد بوده، اما تقاضای ایران خودرو بیشتر از این میزان بوده است، گفت: پس از بررسی کارشناسان سازمان حمایت، افزایش حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد تایید شد. با این حال، برای رفاه حال مشتریان، هیئت مدیره ایران خودرو با متوسط افزایش قیمت ۲۲ درصد موافقت کرد.
وی افزود: اگرچه این میزان افزایش قیمت برای ما مشکلاتی را ایجاد میکند، چرا که امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو با قیمتهای قبلی عرضه شده و حتی تعداد زیادی خودرو با قیمتهای نیمه اول سال گذشته به فروش رفته است.
پیرمحمدی با اشاره به تورم حاکم از سال گذشته، به عنوان مثال به افزایش قیمت آلومینیوم از ۱۳۰-۱۳۵ هزار تومان به بالای ۲۶۰-۲۷۰ هزار تومان اشاره کرد و گفت: سایر نهادههای تولیدی نیز افزایش قیمت داشتهاند، اما ما این افزایش قیمت ۲۲ درصدی را در هیئت مدیره تصویب و به سازمان بورس و در کدال اعلام کردهایم.
source