به گزارش بازار، رضا امینی پنجشنبه در حاشیه بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از طرح مترو اهواز بیان کرد: برای اولین بار در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با حمایت دولت، اوراق مشارکت این طرح منتشر شد.
وی با اشاره به تاریخچه پرچالش این طرح، گفت: قرارداد قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۵ با شرکت کیسون منعقد شد، اما به دلیل محرومیت شهرداری از دریافت تسهیلات بانکی، اجرای طرح نسبت به دیگر کلانشهرها عقب افتاد.
شهردار اهواز افزود: پس از خلع ید از پیمانکار قبلی، تفاهمنامهای در سوم بهمنماه سال گذشته با حضور رئیسجمهور با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شد تا اقدامات زودهنگام طرح آغاز شود.
وی با اشاره به جزییات فنی طرح افزود: این طرح به طول ۲۳ کیلومتر و ۲۳ ایستگاه است که فاز یک و ۲ آن ۱۱ کیلومتر بوده و دارای ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین پیشرفت فیزیکی کل خط ۲۸ درصد می باشد.
امینی از برنامهریزی برای بهرهبرداری از چهار ایستگاه در مدت ۱۸ ماه خبر داد و گفت: بخش تونلی این طرح، ۴۶ درصد پیشرفت دارد و قرارگاه عملیات اجرایی را آغاز کرده است.
شهردار اهواز به مشکلات حقوقی طرح اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۹ پرونده به دستگاه قضایی کشیده شد و سرانجام در سال ۱۴۰۲ رأی به خلع ید پیمانکار داده شد. همچنین برخی سازههای ایستگاهها دچار خوردگی و ضایعات شدهاند.
امینی با اشاره به ملی بودن این طرح، خواستار حمایت بیشتر دولت شد و گفت: انتظار داریم با مساعدت دولت، اوراق مشارکت بیشتری برای جبران زمان از دسترفته منتشر شود.
وی برنامه بلندمدت طرح را بهرهبرداری از ۱۱ ایستگاه در ۳۶ ماه آینده اعلام کرد و گفت: برای تکمیل طرح حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۳۱۰ میلیون یورو آن مربوط به بخش الکترومکانیک است.
source