Wp Header Logo 617.png
یکی از مؤلفه‌هایی که شیراز را همیشه برایم دوست‌داشتنی می‌کند، دروازه‌ای است به نام قرآن که همواره عنصری هویت‌بخش برای این شهر بوده است. شاید یک جهت این محبوبیت، همان مهجوریت قرآن باشد. اگر نام خیابان‌ها، میدان‌ها، اتوبان‌ها، چهارراه‌ها، کوچه‌ها، پارک‌ها و دیگر مکان‌های شهری را پیش چشم آوریم، می‌بینیم که نام ائمه اطهار علیهم السلام و امام‌زادگان و علما و مفاخر ادبی و تاریخی و هنری به وفور بر آن‌ها گذارده شده است اما تقریبا هیچ اسمی از قرآن نیست. ما باید از دوگانه‌سازی‌های غلط پرهیز کنیم؛ اما مهجوریت قرآن در سطح شهر را تقریبا نمی‌شود انکار کرد. در شیراز اما نام مبارک قرآن بر دروازه شهر نهاده شده است؛ یعنی یکی از مهم‌ترین نقاط هر شهر. جالب آنکه شیراز مهد ادبا و شعراست و در واقع گویا تمام این ادبای بزرگ از دروازه قرآن رد شده‌اند و به سرزمین معرفت و ذوق رسیده‌اند؛ چنانکه حافظ می‌فرماید: هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. در متون روایی ما نیز مفهوم دروازه و ورودی، ما را به یاد امیر مؤمنان علیه السلام می‌اندازد. شخصیتی که بدون محبت و ولایت او نمی‌تواند به مدینه‌العلم نبوی صلوات الله علیه رسید. پس دروازه و ورودی شهر، که در شهرهای مدرن کاملا موضوعیت خود را از دست داده، یک عنصر شهری سنتی است که می‌تواند در هویت‌بخشی به یک شهر نقش مهمی ایفا کند و این دروازه اگر به نام قرآن باشد، شاید اندکی از مهجوریت معجزه پیامبر آخرالزمان بکاهد، حداقل در سطحی‌ترین حالت ممکن که نام‌گذاری یک مکان باشد. ایده ساخت دروازه قرآن برای تهران، ایده خوبی است که همزمان با جسارت به این کتاب عظیم‌الشأن در سال گذشته به ذهن تصمیم‌گیران تهران رسید. ساخت چنین بنایی واکنش به آن جسارت‌ها را از حالت گذرا و مقطعی، به یک واکنش دائمی بدل می‌سازد.
مهدی پیرهادی با اشاره به مصوبه شورای شهر ششم درباره احداث دروازه قرآن در تهران، اظهار کرد: در زمان تصویب این مصوبه، هتک حرمت به قرآن کریم را در برخی کشورهای اروپایی شاهد بودیم و با توجه به فضای موجود، اعضای شورا پیشنهاد دادند که ورای اعتراضات مردم و مسلمانان در دنیا، اقدام ویژه‌ای در نظر گرفته شود.
وی افزود: رویکرد این بود که شهرداری تهران مکلف به ساخت دروازه قرآن شود؛ اما صرفاً بحث عمرانی مطرح نباشد؛ در همین راستا با رعایت تشریفات، شهرداری را مکلف به برگزاری مسابقه بین‌المللی برای طراحی دروازه قرآن و اطلاع‌رسانی در این خصوص کردیم.پیرهادی همچنین تصریح کرد: تلاش ما این بود که معماران دنیا بویژه کشورهای اسلامی در ساخت دروازه قرآن مشارکت و حضور فعال داشته باشند. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسات با اساتید پیشکسوت و جوان حوزه معماری و شهرسازی در دو سال اخیر، خاطرنشان کرد: اساتید این عرصه با رویکرد مدیریت شهری موافق بودند و در نهایت، کار به شهرداری تهران با محوریت سازمان زیباسازی واگذار شد.
وی با بیان اینکه محدوده مورد نظر برای ساخت دروازه قرآن از فرودگاه امام تا حرم امام توسط کارشناسان پیشنهاد شده بود، گفت: انتخاب این محدوده با توجه به اینکه شاهراه شهرهای کشور است و مسافران خارجی نیز از این مسیر وارد تهران می‌شوند، مورد تاکید و نظر اکثریت اعضا قرار گرفت.
پیرهادی به انتخاب مشاور طرح اشاره کرد و افزود: در محدوده مورد نظر پنج نقطه مشخص شده و نقطه نهایی در محدوده عوارضی تهران- قم قرار دارد. با توجه به الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، ساختار موجود کارکرد خاصی ندارد و نقطه مناسبی برای ساخت دروازه قرآن به شمار می‌رود.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در این محل به لحاظ مباحث ترافیکی کار اساسی انجام شود، یادآور شد: با توجه به اینکه محدوده عوارضی به طور کامل زیر مجموعه شهرداری تهران نیست و در حریم قرار دارد کار بین بخشی است و باید هماهنگی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد که سازمان زیباسازی پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی را در این خصوص انجام داده است.
وی با بیان اینکه کارهای بین بخشی زمان‌بر شده است، اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، تلاش بر این شد که در این مدت مشاور مستقر شود و مطالعات لازم را در جنبه‌های مختلف انجام دهد.
پیرهادی با اشاره به نامه‌نگاری‌های رئیس شورا با رئیس جمهور سابق و موافقت شهید رئیسی با ساخت این دروازه، یادآور شد: نامه‌نگاری‌هایی در رابطه با جزئیات اجرای این طرح، رفع موانع و پدافند غیرعامل با معاون اول رئیس جمهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه دولت سیزدهم انجام شد و دولت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد.
وی با بیان اینکه مباحث فعلی حول این محور است که دروازه قرآن تنها یک دروازه باشد و یا مکان‌رویداد و مجتمع ایستگاهی راه‌اندازی شود، تصریح کرد: با اساتید مذهبی و قرآن‌پژوهان نیز جلساتی جهت اجرای هرچه بهتر این طرح با استفاده از نظرات اساتید برگزار شده است.رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه وزارت‌خانه‌ها رویکرد خوبی داشتند، گفت:  با توجه به اهمیت موضوع پیشنهادات و تصمیمات در دبیرخانه بررسی و پیگیری  لازم صورت پذیرد. از طرفی دیگر روند زمان‌بر امورات اداری نیز از سوی دبیرخانه تسهیل خواهد شد.
بر اساس گزارش سایت شهر، وی با بیان اینکه این پروژه ملی و یا شاید فراملی باشد، اظهار کرد: در ایام اربعین ساخت دروازه قرآن با مسئولان عراقی مطرح شد که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

نوشته دروازه قرآن تهران اولین بار در روزنامه رسالت. پدیدار شد.

source

morqehaq.ir

توسط morqehaq.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *